Máme-li děti za hlupáky, mají ony za hlupáky nás. Divadlo Polárka děti bere jako rovnocenné partnery

2. březen 2019

Tvůrci brněnské scény chtějí s dětskými diváky sdílet zážitky. Nabízejí inscenace pro děti všech věkových kategorií a své publikum ze zásady nepodceňují.

Brněnské Divadlo Polárka, scéna zaměřená na dětského a dospívajícího diváka, letos slaví dvacet let existence. Už od počátku si její tvůrci kladou jasné cíle: vychovávat mladé publikum ke kritickému pohledu na umění, učit ho rozpoznávat skutečnou uměleckou kvalitu a vědomě ji reflektovat. Tuto koncepci v rozhovoru představují ředitelka Polárky Natálie Pelcová a umělecký šéf souboru Jan Cimr.

Punkové začátky

Divadlo Polárka funguje od roku 1999 v Tučkově ulici, kde řadu let předtím působilo Divadlo Jitřenka, což byl výrazný amatérský loutkářský soubor. Na konci devadesátých let se herci Jitřenky (David Smečka, Jiří Skovajsa a další) názorově rozešli s tehdejším uměleckým vedením a osamostatnili se.

Prvotní energie Polárky byla velmi punková a zároveň nesmírně silná. Během jedné z prvních sezón uvedli neuvěřitelných 26 premiér.
Jan Cimr

V sezóně 1998/99 hráli bývalí herci z Jitřenky na nejrůznějších místech v Brně, ale potom se opět usídlili v prostoru na Tučkově ulici a prvním oficiálním ředitelem – tehdy už Divadla Polárka – se stal Jaroslav Tuček.

Autorství jako širší pojem

Divadlo Polárka funguje na principu autorské tvorby, nejedná se ovšem o striktně autorské divadlo s vlastními texty. Inscenace Polárky vznikají i formou adaptace prózy nebo na bázi pevných dramatických textů. „Autorská tvorba pro mě spočívá v tom, že vyžaduje výrazný autorský vklad inscenátora – ať už režiséra, který do věci promítá své vidění a svoji poetiku, nebo i herců, kteří u nás v Polárce disponují velkým invenčním vkladem – a výrazně tak ovlivňují podobou inscenací,“ říká jan Cimr.

Divadlo Polárka hraje pro diváky všech věkových kategorií, od batolat po dospívající. V praxi to vypadá tak, že v každé sezóně vznikne jedna nová inscenace pro každou věkovou skupinu. A jaký je výběr titulů pro diváka asi nejnáročnějšího – teenagera? Podle Jana Cimra je zásadní nalézt téma, které je dospívajícímu publiku blízké. „Dospívající jsou velmi citliví na autenticitu, navíc sami sebe považují za hotové osobnosti s vlastním viděním světa. Nedává mi smysl hrát s nimi jakousi hru na to, že tvoříme cosi speciálního pro teenagery. Podstatné je najít téma, které je osloví.“

Polárka a loutky

Tvůrci Polárky se k použití loutek stavějí obezřetně. Tamní inscenace záměrně pracují s principy mnoha nejrůznějších divadelních žánrů a typů, chtějí předložit dětskému divákovi divadlo v celé jeho rozmanitosti, vést ho k jeho „divadelní dospělosti“ svobodnou cestou. Takový divák se postupně sám rozhodne, jaký typ divadla upřednostňuje, ba je-li vůbec divadlo druh umění, který je pro něj přínosný. Podle Jana Cimra se má s loutkou pracovat tam, kde je nezastupitelná. V inscenacích, které ji dramaturgicky vyžadují.

Nedává mi smysl automatická asociace, že divadlo pro děti je divadlo s loutkami, protože je to přece malé, hravé a roztomilé.
Jan Cimr

To, co je na divadle pro děti podle vedení Polárky nejpodstatnější, je maximálně přímočará komunikace, velmi blízký až intimní kontakt inscenátora/herce s dítětem/divákem. Špatně nebo nevhodně použitá loutka tento společný živý kontakt může naopak blokovat.

Jubilejní sezóna

V letošní sezóně určuje dění v Polárce ústřední téma hrdinství v nejrůznějších podobách. Nejnovější inscenací je Vinnetou Jiřího Jelínka (premiéra 23. 2. 2019). V repertoáru ovšem najdeme i postavy, které nemusejí naplňovat tradiční představu udatného reka tak ukázkově jako legendární náčelník Apačů.

Z inscenace Vinnetou v Divadle Polárka (premiéra 23. února 2019)

„Dodatek našeho aktuálního tématu je citací výroku medvědů od Kolína: Hrdinství ‚… no, jak to kdo vezme.‘ Zásadní vždycky je, aby v sobě téma sezóny obsahovalo aktivní vztah ke světu. Máme-li pokrýt široké spektrum diváků, okruh témat se logicky zužuje, je jen omezené množství takových, která osloví diváka od mateřinky až na práh dospělosti,“ upřesňuje Jan Cimr. Do další sezóny půjdou tvůrci Divadla Polárka pod heslem Pravda a lež. Jaké inscenace, lektorské programy a další roztodivné činnosti pro své diváky chystají, se vyplatí ostražitě sledovat, protože poctivé a inteligentní divadlo pro děti jaké v Polárce dělají, je nevyčíslitelná hodnota.

Poslechněte si celé ArtCafé s hudebním výběrem podle Petra Dorůžky, který přibližuje nejzajímavější novinky slovenské hudební scény.

Spustit audio

Související