Lukáš Kovanda: Zelený nový úděl bude znamenat drastický zásah do našich peněženek

Černá žárovka
Další podcasty, rozhovory a příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Černá žárovka

„Sám jsem zvědavý, jak se s tím řadový občan utká. Protože to bude něco, na co není absolutně připraven,“ uvažuje ekonom nad balíčkem nové Evropské komise.

Evropská komise, výkonný orgán EU, obměnil vedení. To má už příští týden představit revoluční balík legislativy, tzv. Zelený nový úděl (Green New Deal). „Půjde opravdu o revoluční změnu,“ uvažuje v pořadu Jak to vidí ekonom Lukáš Kovanda.

„Cílem je dosáhnout do roku 2050 uhlíkové neutrality, kdy emise oxidu uhličitého, skleníkových plynů, které jsou vypouštěny, budou ve stejném objemu také pohlcovány,“ vysvětluje. „Svět emituje zhruba 37 gigatun oxidu uhličitého ročně. Nazpět se podaří pohlcovat asi jenom 11 gigatun.“ 

Omezit vytápění nebo dovoz jižního ovoce

Banány

„Bude to znamenat až drastický zásah do našich každodenních životních návyků. Například co se týče vytápění bytů, naší vlastní spotřeby,“ myslí si Kovanda. „V Británii už je třeba teď jasně dáno, že se lidé budou muset smířit se snížením teploty vytápění ve svém bytě. Aby se ušetřila energie.“

„Musíme si zvyknout na to, že zřejmě bude výrazně dražší jižní ovoce. Ananasy, banány nebudou zdaleka tak dostupné jako nyní. Jejich převážení zanechává obrovskou uhlíkovou stopu a je absolutně v nesouladu s tím, co teď zamýšlí Evropská komise.“

Naprosto nedostupná auta

Napájení elektromobilu

„Další záležitostí je naprostá transformace automobilového průmyslu. Do roku 2050 by měla zmizet auta na konvenční pohon. Měla by být nahrazena elektromobily. A to znamená zásah do peněženek. Pokud nebudou ty automobily dotovány, budou pro řadu lidí cenově absolutně nedostupné.“

„A pokud dotovány budou, jsou to v konečném důsledku peníze daňového poplatníka, který kvůli vyšším daním nebude mít na něco jiného. V každém případě je to velký zásah do peněženek řadového občana. Sám jsem zvědavý, jak se s tím řadový občan utká. Protože to bude něco, na co není absolutně připraven.“

Předtavuje budoucnost automobilového průmyslu hrozbu? O kolik a proč se zdraží energie? A bude muset navíc Česko vrátit dotace?

Spustit audio

Související