Lukáš Kovanda: Slučování resortu průmyslu a dopravy dává smysl. Ale byznys není státní správa

22. leden 2020

Novým šéfem resortu dopravy bude po odvolaném Vladimíru Kremlíkovi vicepremiér Karel Havlíček. Ten zároveň zůstává ministrem průmyslu a obchodu. Je to krok správným směrem?

Premiér odvolal Vladimíra Kremlíka po předražené zakázce na e-shop s dálničními známkami. O víkendu by se měl uskutečnit heckathon, na kterém se nezávislí experti pokusí dát dohromady stejný e-shop zcela zdarma.

Kremlík si měl zakázku ohlídat

Čtěte také

„Pokud to zvládnou za víkend, bude zjevné, že něco, co se dá udělat v podstatě zadarmo, má stát 400 milionů korun na účet daňového poplatníka. To je naprosto nehorázné a ta zakázka by samozřejmě měla být zrušena,“ konstatuje ekonom Lukáš Kovanda.

Vidí to jako dostatečný důvod pro odvolání ministra dopravy Kremlíka. Na zakázku by ale měli doplatit i další. Protože ministr určitě nebyl jediný, kdo se na jejím zadávání podílel. Kauza ukazuje i na systémové nedostatky ve schvalovacím procesu. 

Ministr dopravy funguje jako hromosvod

Kovanda ale připouští, že v resortu dopravy funguje značná setrvačnost. Ministři tak často doplácejí na kroky svých předchůdců. Ministr dopravy pak plní často nezaslouženě roli hromosvodu všeobecné frustrace.

„Přitom než naprojektujete a postavíte dálnici, uběhne při zdlouhavosti stavebních a povolovacích řízení třeba devět let. A ministr, který nastoupil před devíti měsíci nebo i dvěma lety nemá šanci stavbu rozhýbat. Nebo zajistit, že vlaky nebudou mít zpoždění.“

Utáhne Havlíček superministerstvo?

Ministr průmyslu a obchodu za hnutí ANO Karel Havlíček.

Nový ministr dopravy Karel Havlíček by podle premiéra Babiše měl resort řídit trvale současně se svým dosavadním resortem průmyslu a obchodu. „Slučování resortu dává smysl. Pokud se odstraní přebytečné duplicity a budou vhodně využity synergie.“

Podle Kovandy právě s tím má premiér Babiš zkušenosti z byznysu. Zastřešení obou úřadů pod jedno superministerstvo hospodářství by mohlo být efektivní taky s ohledem na vzájemnou součinnost ve snižování emisí.

Průmysl a doprava jsou totiž největšími znečišťovateli. Ale byznys není státní správa a je velkou otázkou, zda je v moci jediného, byť pracovitého člověka takovou agendu obsáhnout. Lukáš Kovanda je v tomto ohledu spíš skeptický.

Další témata rozhovoru: rozvoj dopravní infrastruktury a celospolečenské problémy; personální a finanční poddimenzovanosti v sociálních službách; ekonomické fórum v Davosu; digitální daň.

Spustit audio

Související