KFC: Fastfoodový gigant, který začínal na benzínce
Slogan „Proklatě dobré kuře“ zná každý milovník fastfoodového občerstvení. Málokdo ale ví, že zakladatel značky udělal se svým smaženým kuřetem díru do světa až ve svých 50 letech. Do té doby vystřídal snad všechna možná povolání – od prodejce pneumatik přes dispečera trajektu až k porodníkovi.
Šedovlasý pán s výraznou kozí bradkou, který se přátelsky usmívá z firemních poutačů rychlého občerstvení – ráje smažených kuřat, se jmenoval Harland Sanders. Narodil se 9. září 1890 nedaleko Henryville v Indianě. Jeho otec Wilbert byl farmář, ale zemřel, když bylo Harlandovi šest let.
O živobytí pro tři sirotky se tak musela postarat matka. Zatímco byla pryč z domu, o chod domácnosti se staral nejstarší Harland. Nouze ho naučila vařit – pro sebe i pro mladší sestru a bratra.
Když bylo Harlandovi dvanáct let, jeho matka se znovu provdala a společně se odstěhovali na předměstí Indianapolisu. Jenže otčím své nevlastní potomky příliš v lásce neměl, a tak byly konflikty na denním pořádku. Harland to dlouho nevydržel a ve 13 letech vyrazil do světa.
Pumpa u Sanderse
V roce 1930, to bylo Harlandovi čtyřicet let, si od firmy Shell pronajal benzinovou pumpu v malém městečku Corbin v Kentucky. Bylo to výhodné místo, vedla tudy totiž důležitá spojnice jihu a severu Spojených států.
Aby si k pumpaření vydělal nějaký ten dolar navíc, začal Harland v zadním kumbálu vařit pro hladové kamioňáky. Smažené steaky, šunku, fazole, horké vafle servíroval na pojízdném stolku přímo na benzince. A všem moc chutnalo. Brzy se po dálkové silnici napříč směry šířila pověst o tom, jak se na pumpě u Sanderse dá skvěle najíst.
Zákazníci přibývali a improvizovaná jídelna přestala stačit. A tak se Sanders rozhoupal k důležitému kroku. Otevřel si přes ulici svou první restauraci.
Smažená kuřata
V restauraci Sanders‘ Café začal Harland servírovat hostům smažené kuřecí stripsy, obalené v tajném receptu z jedenácti druhů bylinek a koření. A měl úspěch. Tehdy uznávaný kritik Duncan Hines zahrnul dokonce jeho restauraci do svého průvodce.
Jisté mouchy to ale přece jen mělo. Když chtěl Harland smažit kuře přímo na objednávku, zákazník si musel půl hodinky počkat. A tak v roce 1939 vynalezl metodu smažení kuřete v tlakovém hrnci. Takové jídlo bylo na stole do pár minut, navíc bylo chutné, šťavnaté a méně mastné.
Jak Sandersovo podnikání pokračovalo dál? Co v KFC milují Češi, a co preferují zákazníci v Americe?
Související
-
McDonald’s: Fastfoodové impérium založil i nezaložil podnikatel s českými kořeny
Kdo si myslí, že po 50 nemůže udělat „díru do světa“, tak je na omylu. Zářným příkladem toho je Ray Kroc. Zaujala ho velká objednávka mixerů pro bratry McDonaldovi.
-
Na začátku byl průstřel stehna. Příběhy slavných značek: Coca-Cola
Původně „posilující prostředek pro osvěžení ducha, proti bolestem hlavy a únavě a pro rekonvalescenci po chřipce“, který kazí zuby milionům lidí po celém světě.
-
Marlboro: Značka, která naučila ženy kouřit
Světová jednička na trhu cigaret proslula svými reklamami, ve kterých dominují muži. Díky ní se můžete stát módní ikonou a dobrovolně si ničit zdraví.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.