„Kalifornská žravá“ je ideálním třídním mazlíčkem

7. leden 2016

Děti baví chovat žížaly a hrát ekodivadlo. Největší dopad má ekologická výchova metodou prožitku.

Ekologická výchova v MŠ a ZŠ by už dávno nemusela být jen o tom, do kterého kontejneru patří jaký odpad. Ekologická sdružení nabízejí školám výukové programy a používají metody, které děti baví. Např. nezisková organizace Ekodomov má výborné zkušenosti s Ekodivadlem.

Podle koordinátorky tamních výukových programů Mgr. Aleny Rulfové jde o metodu interaktivního divadla, kterého se účastní spolu s herci samy děti. Oblíbené je například představení o kompostování Vivat Kompostela.

„Jablko, které se stalo ohryzkem, se snaží zjistit, kam vlastně patří. … Nakonec všechno dobře dopadne, ohryzek skončí v kompostu a vrátí se tam, odkud přišel. Ohryzek je rád a děti taky,“ směje se Alena Rulfová.

Mateřské školy jsou víc EKO?

O podobné programy mají mnohem větší zájem školy mateřské než školy základní. Například loni se programů Ekodomova účastnilo 1500 dětí, ale z toho jen 300 bylo ze ZŠ. Tento trend pozorují i další organizace věnující se ekologické výchově.

Na základních školách jsou učitelé omezeni časově, program se málokdy podaří zařadit do osnov a probíhá mimo vyučování. Rodiče dětí z MŠ jsou zároveň ochotni do podobných aktivit více investovat, a zatímco školky se snaží mít program pestrý a věnují se více tématům, školy se už léta soustředí převážně na odpady a energie.

Žížaly vyučování nenarušují

Ekodomov nedávno zavedl program kompostování ve školách. Kompostér přitom nemusí stát jen na zahradě, ale přímo ve třídě. Vermikompostér je pro to ideální. Žijí v něm speciální žravé kalifornské žížaly a úkolem dětí je krmit je bioodpadem. Kompostér nezapáchá, není špinavý a do jeho nejspodnějšího patra padá kvalitní humus, který lze použít do květináčů nebo na školní pozemek.

„V rámci tohoto programu máme i tzv. žížalí televizi, která je napojená na mikroskop a jejím prostřednictvím dětem ukazujeme, co se právě v kompostéru děje,“ říká Alena Rulfová.

Tolik pozitivní inspirace. A co by rodiče a učitelé v rámci ekovýchovy rozhodně dělat NEMĚLI? I to se dozvíte z rozhovoru s Alenou Rulfovou z Ekodomova.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.

Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu

Nebojte se klasiky!

Nebojte se klasiky!

Koupit

Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?