Jitka Vysekalová zjišťuje, jak nejlépe cílit reklamu na zákazníka

12. duben 2011

Pátečním (15. dubna) hostem pořadu Je jaká je byla prezidentka Česká marketingové společnosti, Jitka Vysekalová.

Reklama jako produkt se poprvé objevila již ve starém Egyptě. Jde ruku v ruce s vývojem techniky a společnosti. Reklama je zároveň obrazem vývoje civilizace. Odpovídá na podněty, které lidé vnímají a které je dokáží oslovit. V centru zájmu je vždy člověk, spotřebitel. Na něj se snaží působit sdělení. Bohužel v poslední době je jedinec vjemy přehlcen, útočí na nás odevšad. Nejdříve se sdělení musí dostat do našeho vědomí. Nějakým způsobem musí vzbudit naší pozornost. Výzkumy z poslední doby ale ukazují, že rozhodujícím faktorem při vnímání reklamního sdělení jsou pozitivní emoce. Novodobí filosofové se zaměřují právě na tento aspekt. Emoce dle nich umožňují naše přežití. Existuje racionalita emocí. Díky ní si vybereme jenom to, co potřebujeme pro danou situaci. Pro marketing je přitom důležité zjistit, jak co nejpozitivněji zapůsobit na zákazníka, aby si produkt koupil.

Jitka Vysekalová

Reklama není všemocná. Rozhodující slovo má vždy zákazník. Při výběru produktu, který si koupíme nás ovlivňují osobnostní vlastnosti, tedy jací jsme. Může nás ale i ovlivnit, v jaké náladě zboží nakupujeme a dle toho na nás pokaždé zapůsobí jiné sdělení. Dále jsme každý členy nějaké sociální skupiny. A pokud jsme nakloněni výběru zboží, poté se nejčastěji obracíme o radu u svých známých a přátel. Mladá generace tak nejčastěji činí pomocí internetu. V tomto bodě nastupuje další část marketingové komunikace (kam spadá reklama jako jedna z možností jak oslovit zákazníka), která se snaží ovlivnit naše myšlení a mínění právě při komunikaci s člověkem, kterému věříme, nebo při vyhledávání informaci na sociálních sítích.

Na začátku 90. let jsme sledovali na jakékoliv reklamní sdělení s velkým zájmem. Byla pro nás novinkou, originálním podnětem. Poté si na tento typ sdělení společnost zvykla, stala se součástí života a přestala na podněty takto podávané reagovat. Podle Jitky Vysekalové je dnes daleko sofistikovanější, má mnohem lepší přístup k informacím a s těmito faktory musí ti, kteří reklamu tvoří počítat. Budoucnost ukazuje, že vývoj v této oblasti půjde směrem k interaktivnosti (člověk již nechce jen pasivně přijímat, ale aktivně se také zapojovat).

Pokud se tedy zaměříme na člověka již ovlivněného reklamním sdělením docházíme k faktu, že filtrace jednotlivých vjemů je velmi složitý proces, který je mimo jiné i časově velmi náročný. Analyzuje ve svém mozku jednotlivé údaje, ukládá informace a až poté se dostává k nákupu. Někdy je tento proces tak dlouhý, že už reklama samotná přestává působit. Proto je důležité mít několik sloganů i na místě prodeje.

Jitka Vysekalová

Lidé obecně říkají, že jsou přesyceni reklamou, ale místo, kde nejpalčivěji požadují její rozšíření je právě místo prodeje,“ říká Jitka Vysekalová a dodává: „proto jsou tolik rozšířeny ochutnávky jednotlivých produktů přímo v prodejnách. Jestliže mám v regálu 50 druhů jogurtu a někdo mne osloví, projeví o mne zájem, proč bych si tedy jím propagovaný typ nekoupila?

Z výzkumu také vyplývá, že více než 80 procent obyvatelstva je přesvědčeno, že reklama manipuluje lidmi. Proto se jich Jitka Vysekalová ve výzkumu následně zeptala, jestli je reklama dovedla k nákupu produktu. 40 procent respondentů odpovědělo že ano. Z rozdílu čísel je patrné, že jsou lidé málo ochotní přiznat, že sdělení působí právě na ně samotné. I sama vědkyně si plně uvědomuje, že je cílenou reklamou ovlivněna i po tolika letech.
I já jsem při výběru zboží v obchodě ovlivněna. Jen si díky své profesi si uvědomuji, jaká strategie na mne byla při výběru zboží použita,“ uzavřela rozhovor Jitka Vysekalová.

Více si poslechněte v audiozáznamu rozhovoru.

autor: Jan Profous
Spustit audio