Jiří Hlaváč: Učitelé mají maximum zodpovědnosti, ale minimum kompetencí

7. říjen 2015

Dopady jednoho pohlavku… Dříve se ve školách nešlo pro facku daleko. Jak dnes mají učitelé bojovat s volnou výchovou i byrokratickým tlakem?

Kateřina Valachová se zastala ředitele pražské základní školy Miroslava Korandy, který dal pohlavek jednomu z žáků. Podle ministryně jsou učitelé přetížení. Ředitel rezignoval.

„Přetíženost je zjevná,“ říká Jiří Hlaváč, sám s pedagogickými zkušenostmi z konzervatoře. Připomíná i doby, kdy sám byl žákem a kdy se z facky nedělala věda. „Jenže doba je jiná. Výchovné parametry jsou také jiné. A je rozdíl i mezi tou fackou.“

Přetíženost učitelů

Podle něj se může a stát, že ruka ujede. „Paní ministryně to chápala svrchovaně lidsky.“ Zároveň kdyby jemu samotnému „ujely nervy“, taky by rezignoval. Tlak na učitele vyvíjí samotný náročný výukový proces.

„Pedagogové se musí připravovat. Ta příprava se musí dokumentovat. Samotná výuka vyžaduje velké soustředění a velkou míru osobní oběti. A pak je tam dar určité psychologie. I ve vztahu učitel–žák funguje chemie.“ Učitel musí zvládnout i to, když si se žákem navzájem „nesednou“.

Odpovědnost a kompetence

Podle Hlaváče je dnes obecně profese učitele vnímána jako něco, kde je maximální míra zodpovědnosti a minimální míra kompetencí řešit situace individuálně. Hlaváč k vysvětlení využívá sportovní metafory.

Kandidátka na ministryni Kateřina Valachová

„Jestliže mužstvo hraje dobře, nepotřebuje trenéra. Jestliže hraje špatně, může za to trenér. Jestliže žák dosahuje mimořádných výsledků, je talentovaný, na učitele se zapomene. Ale běda když to nejde, jak si rodič představuje.“

Pracovní volno pro učitele

Na západních univerzitách se vyžaduje tzv. sabatikl, placené pracovní volno pro učitele, určené na jejich další vzdělávání. Podle Hlaváče by mohl pomoci i v těchto případech. Učitelé by v rámci sabatiklu mohli navštívit i jiné evropské školy, aby viděli a zažili, jak se podobné situace řeší jinde.

Takové „studijní“ volno pomáhá i proti pracovním stereotypům. „Najednou se stávám pozorovatelem. To je důležitý moment: umět vysadit a rozhlédnout se po okolí jinýma očima, než že jsem svázán denními povinnostmi.“

Proč je menší zájem o studium pedagogiky? Kde mají učitelé najít pocit uspokojení? Jak je to u nás s on-linou výukou? Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.

autoři: zis , Jiří Hlaváč , rota
Spustit audio