Správný ohňostroj vám musí doslova vyrazit dech, říká přední český designér ohňostrojů Jaroslav Štolba

18. srpen 2011

Skrze mineralogii získal respekt k přírodě a pronikl do jejích krás. I když si v dětství hrával s „malým chemikem“, nebyl destruktivní typ. Dlouhá léta působil jako pyrotechnik na pražském Barrandově, kde vytvářel filmové efekty. Pyrotechnik ovšem není úplně vhodné označení, protože spíše tíhl k designu atmosférických efektů, např. ke konstrukci mlhy nebo deště. Jaroslav Štolba je bezpochyby jedním z nejlepších ohněstrůjců v ČR.

Počátky ohňostrojů jsou často spojovány se starověkou Čínou a objevem černého prachu, který se používal jako náboženský prvek doprovázející místní rituály. Nikdo ovšem již netuší, proč mají např. na Maltě ohňostrůjce, kteří jsou postaveni nad společnost a provozují čestné, nehonorované zaměstnání. Tato tradice se opravdu dochovala až do dnešních dní. Nepobírají plat, a tak hrdé ohňostrůjce prý nenajdete nikde jinde na světě.

„Ohňostroj je správný, když se při něm nelze bavit a hlas uvízne v krku. Musí útočit svou hlučností na váš žaludek a být dech beroucí,“ říká Jan Štolba. připomíná, že ve světě jsou pyrotechnická představení brána jako umění. Zejména ve Francii, kde výrazně dominuje právě umělecká část. Lidé se ustrojí, zaplatí vstupné a vychutnávají si zážitek z představení stejně jako např. v divadle.

Dnešní ohňostroje jsou spíše velkolepá vystoupení, která doprovází podmanivá hudba a do detailu promyšlený scénář. „Já sám svou profesi popisuji jako designér ohňostrojů. Pokouším se vytvářet nějaký koncept, který je nejen vizuální a technický, ale musí mít hlavu i patu,“ popsal svou práci Štolba.

Nachystat takový velkolepý ohňostroj je prý běh na dlouho trať, který trvá v některých případech i řadu let. Samotná výroba efektů je ryze zakázkovou záležitostí a dodavatelé připravují vše podle konkrétních požadavků: „Já sám se seznamuji s danou zemí, kde se bude ohňostroj konat. S její vůní i náladou… Podle toho přizpůsobuji hudbu. Vše se samozřejmě také odvíjí od bezpečnostních kritérií. Ty jsou v každé zemi jiná. Samotná fyzická instalace je až tím posledním a dá se říct nejlehčím, krokem.“

Každý ohňostroj je možné považovat za tokavé divadlo na nebi a i my laici občas zatoužíme sáhnout po nějaké té petardě. Ovšem používání zábavné pyrotechniky má své neochvějné zákonitosti a omezení. Prvním a základním pravidlem, které je nutné vždy dodržovat, je vhodně zvolit prostor. Přesně to nám také v živém vysílání Dvojky Českého rozhlasu doporučila Jiřina Pešková, distributorka pyrotechnických výrobků: „Vždy je dobré nakupovat výrobky v kamenných prodejnách, kde by nám měl zkušený prodejce poradit s jejich vhodností pro danou situaci.“ Kvalita pyrotechnické podívané se pochopitelně vždy odvíjí od míry investice. Technicky složitější pětiminutový ohňostroj se dá prý pořídit již v řádu od několika desítek tisíc korun.

autor: Jan Sklenář
Spustit audio