Jan Vejnar: Šum. Mysteriózní hororový thriller, ve kterém se hrůza a děs postupně vkrádají do uší
Krátce před Vánoci dostane David nahrávku videa pořízeného před lety na jedné oslavě. Zachycuje situaci, která odstartovala psychický propad jeho dnes už mrtvé sestry. David se nedovede zbavit pocitu, že ve zvukové stopě videa je skrytý klíč k tomu, co se jí skutečně stalo. A i když ho přítelkyně přemlouvá, aby se nahrávky zbavil, nedokáže to. Netuší, čemu všemu tím otevřel dveře... Vzhledem k prezentovanému prostředí a charakterům postav obsahuje hra expresivní výrazy!
Od pradávna se lidé rádi nechávali strašit děsivými příběhy. Vyprávění o nadpřirozených úkazech nebo o zlu, které někdo neúmyslně probudil k životu, dala vzniknout tolik oblíbenému hororovému žánru.
Obličej klauna Pennywise. Černobílé fotografie z filmu Upír z Nosferatu. Freddy Krueger s noži ostřejšími než jazyk sousedky odvedle. Děsivé obrazy, které mnohdy vstupují lidem do snů.
Správně děsivý vizuální vjem vás snadno ovládne a dlouho ho nedostanete z hlavy. Je ale možné, aby podobnou roli sehrál zvuk? Co když se spouštěčem hrozivého chodu událostí stane zlo, které nevidíte, ale jen slyšíte?
S touhle představou si autorsky pohrál filmový scenárista a režisér Jan Vejnar (film Přišla v noci, seriál Vlastně se nic nestalo) v rozhlasové hře s lakonickým názvem Šum. Odehrává se v kulisách současné Prahy v čase blížících se vánočních svátků, které jsou v některých národních tradicích obdobím, kdy se stírá hranice mezi skutečným a nadpřirozeným, mezi světem živých a mrtvých.
V jeho mysteriózním hororovém thrilleru je těžko rozhodnout, jestli zlo přichází z prastarého dávnověku nebo se v něj mění umělá inteligence a chytrá domácnost.
Čtěte také
Jako režisér autorovy představy „zhmotnil“ Radim Nejedlý, pro kterého Šum představoval vzrušující výzvu: „To, co nevidíme, může absorbovat podobu našich strachů daleko snáze než konkrétní obraz, který nám jeho autoři naservírují už hotový. Thriller s hororovými prvky jako zvukové dílo proto nabízí obrovský prostor pro imaginaci posluchače i tvůrce. Pokud pracujete s tak dobrými herci, jako se to poštěstilo nám, můžete se vydat do fascinujícího světa nesvázaného rámem obrazu.“
Více než kdy jindy byla u této inscenace podstatná spolupráce režiséra se zvukovým designérem a autorem hudby Ondřejem Gáškem, který vás bezpečně vede dějem a zároveň působivě stupňuje mysteriózní atmosféru i napětí.
Jan Vejnar
Český režisér a scenárista Jan Vejnar se narodil 5. prosince 1987 v Praze. Jako svůj první markantní filmový zážitek uvádí Hvězdné války, které viděl v pěti letech. Od té doby propadl kinematografii a jeho studijní kroky směřovaly na Filmovou akademii Miroslava Ondříčka v Písku, kde nastoupil na Katedru režie hrané tvorby.
Jeho režijní dílo můžete znát z povídkového seriálu České televize Čapkovy kapsy (2011), konkrétně z epizody O lyrickém zloději, z reklamních znělek Aerofilms, které jsou inspirované kultovními snímky. Společně s dalšími vycházejícími tvůrci natočil krátkometrážní seriál Terapie sdílením (2020), jenž vychází z instagramového projektu Ester Geislerové a Josefiny Bakošové.
Jeho film Přišla v noci (2023, společně s Tomášem Pavlíčkem) získal Českého lva za Nejlepší režii a byl nominován také jako Nejlepší celovečerní hraný film a za Nejlepší scénář. Nominaci za Nejlepší minisériii nebo seriál získal i projekt České televize Vlastně se nic nestalo, který napsal i režíroval. S Tomášem Pavlíčkem budou také režiséry pokračování seriálu Metoda Markovič.
V Českém rozhlasu debutoval Jan Vejnar roku 2015 hvězdně obsazenou komedií Schůze garážového družstva.
Související
-
Strašidelné povídky
Unikátní kolekce děsivých povídek od předních českých autorů! Český rozhlas Dvojka přináší příběhy inspirované tajemnými místy České republiky.
-
Edgar Allan Poe: Vraždy v ulici Morgue. Rozhlasová hra živě
Unikátní projekt Dvojky se vrací. Sledujte, jak vzniká horor! Martin Myšička, Zdeněk Piškula, Miroslav Hanuš a Libuše Švormová v hlavních rolích detektivky od mistra hrůzy.
-
Hrůza přicházející z říše zvířat. Dva hitchcockovské fejetony
Být sama doma a na obranu mít jen nůžky. Ubráníte se? Poslechněte si dva hororové fejetony. Jeden z pera Ludmily Lojdové a druhý z pera Petra Markova.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.