Jan Vávra: Politika jako show aneb Co nás naučil Andrej Babiš

4. únor 2024

Zatímco se premiér Fiala snaží rekordní neoblíbenost vlády vysedět ve své pracovně, ministr vnitra Vít Rakušan objíždí – obklopen policisty a doprovázen kohortou novinářů – města, kde má vláda nejmenší podporu. Chodí za nespokojenými občany do jejich hospod, kde na sebe nechává křičet a na oplátku poučuje, vysvětluje a slibuje. Všichni mohou tato dramatická představení sledovat v přímém přenose.

Akcemi, které provokativně nazval „Debaty bez cenzury“, vyvolal předseda hnutí STAN v médiích a na sociálních sítích rozruch. Komentátoři se ale nemohou shodnout v odpovědi na otázky, které ministrova představení vyvolávají.

Čtěte také

Jde o nápaditou snahu oslovit tu část veřejnosti, která není vládě nakloněna? Nebo je to podraz na kolegy z koalice a konec jednoty celé vlády? Dělá ministr Rakušan svými přímými přenosy z účastníků debat, kteří neumí veřejně vystupovat, pitomce, nebo se ti lidé dobrovolně zesměšňují sami? Nejsou tyto „Debaty bez cenzury“ ve skutečnosti projevem arogance moci, která zneužívá zklamání některých občanů? Nepovedou takovéto konfliktní střety k ještě většímu rozdělení společnosti?

Radikální změna prezentace předsedy hnutí STAN, který se zatím stylizoval do polohy hodného a snaživého člena vládního týmu, přichází poté, co hnutí angažovalo nové marketéry, kteří dříve pomohli k vítězství slovenské prezidentce Čaputové i našemu prezidentovi Pavlovi.

Prvním počinem nového marketinkového týmu bylo neformálně stylizované video umístěné na sociálních sítích, ve kterém Vít Rakušan tvrdil, že „politiku je třeba přitvrdit a důrazně dělat jen to, co je správné“.

Upoutat pozornost

Je celkem zřejmé, že Rakušanův tým těmito spanilými jízdami do regionů navazuje na marketinkové tahy Andreje Babiše. Dokonce ho překonává, protože Babiš nemá odvahu vyrazit mezi své odpůrce a setkává se jen s těmi voliči, kteří ho vítají.

Čtěte také

Rakušanovi se každopádně podařilo upoutat pozornost, o což mu nakonec především šlo. Jak upozorňuje filosof Václav Bělohradský, v éře informačního nadbytku existuje pro politika jen jeden základní cíl – a tím je získat pozornost publika.

Premiér Fiala se sice dříve také pokusil upoutat pozornost voličů, ale jeho marketinkový tým neměl nejlepší nápady, a navíc špatně odhadl premiérovy možnosti. Rakušan má evidentně lepší tým, což je komparativní výhoda, protože volby jsou dnes více než soubojem idejí a osobností soubojem marketinkových agentur. Proto také stojí úspěch v politice tolik peněz.

Celý případ jen potvrzuje, že z politiky se stává čím dál křiklavější show, jejímž cílem už není nás o něčem přesvědčovat, ale jen mobilizovat. Je ovšem potřeba připomenout, že tento styl politiky funguje jen díky našemu zájmu.

Jan Vávra

Tak jako v případě Rakušanových představení máme dvě možnosti: buď budeme obdivovat nápaditost marketinkových kampaní, kterými se politici – samozřejmě většinou za naše peníze – snaží upoutat pozornost, nebo budeme naopak po politicích požadovat jasný názor, profesionální výkon a konkrétní výsledky. Politici velice rychle pochopí, o co jde. Nakonec dělají jen to, co jim přinese naše hlasy.

Autor je komentátor Českého rozhlasu

autor: Jan Vávra
Spustit audio

Související