Jan Jirák: Novinářů ubývá. Nejsou potřeba

Prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.

Média se plní obsahem od amatérů, staženým z internetu… Největší problém je v kategorii zahraničních zpravodajů. I o arabském jaru jste se dozvěděli od amatérů. Kde jsou novinářské celebrity.

„Novinářů ubývá. Je jich méně potřeba. A to není dobrá zpráva,“ říká Jan Jirák. „Je to především proto, že média čím dál tím víc dokážou sebe naplnit, vyrobit obsah, s pomocí obsahu, který nemusejí platit. Od amatérů, staženým z internetu apod.“

Jak se zredukovaly redakce? „Ta čísla zatím nejsou přesná. Ale vývoj v posledních zhruba 10 letech se pohybuje spíš v desítkách procent než procentech. Není to úplně vyvážené. Zdá se, že největší problém nastal v kategorii zahraničních zpravodajů. Těch ubylo dramaticky. Zvlášť těch stálých. To je drahá věc.“

Případ arabské jaro

„Dnes je snazší vzít obrázky, které udělal amatér na ulici. Takhle jsme se dozvěděli o celém arabském jaru. Prakticky bez profesionálů. Na tomto poli prostě ubývá práce. Z novinářů se čím dál tím víc stávají lidé, kteří musí usilovat o tom, aby vůbec nějakou práci měli.“

A s čím to souvisí? Jeden důvod jsou peníze. „Média jsou vesměs komerční instituce orientované na to, že svým majitelům musí garantovat zisk. Ať už materiální nebo jiný. Takže je tu snaha po snížení nákladů,“ připomíná mediální teoretik.

Kde jsou novinářské celebrity

„Netýká se to velkých hvězd, novinářských celebrit, kterých je ale pár. Za nimi je množství každodenních novinářů, kteří jsou ve velmi prekérní situaci.“ Dnešní „novinářské celebrity“ se podle Jiráka přesouvají do blogů a vlastních stránek, které „jsou osobní a nejsou podporou toho média“.

V řadě zemí mizí místní média. Ve Španělsku počet prodaných výtisků klesl o 44 %, v Itálii o 39 %, v Austrálii o 32 %. Klesají výdaje na reklamu v tisku: v roce 2012 činili celosvětově 79 miliard, letos jen 58 miliard.

Noviny už nejsou aktuální

„Největší část těch propadů se týká denního tisku. Nemůžou totiž prodávat to, co stálo u jejich zrodu – aktuálnost. Snaží se prodávat něco jiného: víc souvislostí, pozadí a kontextu. Víc nabízejí představu, co znamená to, co se kolem děje. Ale to chvíli trvá, než se napíše, vyrobí. A je to typické spíš pro časopisy.“