Jan Jirák: Média odrážejí stav rozdělené polské společnosti
Jaká média ovlivňují rozdělenou polskou společnost? A mohla by se tamní mediální scéna inspirovat v Česku?
Že je polská společnost rozdělená do dvou táborů, potvrdily tamní prezidentské volby, které prodloužily mandát stávajícího prezidenta Andrzeje Dudy. Mediální expert Jan Jirák má za to, že právě média do značné míry odrážejí stav společnosti v zemi.
„Řez je mezi mladším městským elektorátem a spíše staršími, na venkově žijícími, lidmi,“ shrnuje a připomíná, že důležitou úlohu hraje v Polsku také velmi konzervativní katolická církev.
Zatímco pro liberálnější Poláky přebírají roli tradičních médií sociální sítě, konzervativnější část voličů dává přednost tisku a televiznímu nebo rozhlasovému vysílání, hodnotí host Dvojky.
Polská média mají být Polská
Předseda vládní strany Právo a spravedlnost Jaroslaw Kaczyński v rozhovoru po úspěšném znovuzvolení svého favorita Dudy prohlásil, že „polská média by měla být polská“.
Jako vzor by přitom podle Kaczyńského mohla posloužit třeba Česká republika: „Situace v polských médiích je dosti podivná v porovnání s jinými státy, například s Českem. Tam se to změnilo a my také uvažujeme, že by se to mělo změnit.“
„Asi tím myslel, že by se měl snížit vliv zahraničních vlastníků,“ komentuje výrok polského politika Jan Jirák. „Česká média jsou skutečně převážně v rukou českých, potažmo československých vlastníků. Ale není to výsledkem žádné politiky,“ upozorňuje.
Konec jedné éry
Rozhodnutí zahraničních vlastníků odejít z českých mediálních domů přišlo zhruba v letech 2000 až 2005, vzpomíná expert. „Zjistili, že jim česká média tolik nevynáší a začali je opouštět.“
Odliv zahraničních investorů byl podle Jiráka koncem jedné docela zajímavé éry na tuzemském mediálním trhu. Připomíná v této souvislosti například nechuť mnoha Čechů k majitelům z Německa.
Další témata rozhovoru: Mělo by se pomáhat médiím, poškozeným koronakrizí? Problematika rozdělených společností ve světě. Co je to phubbing?
Související
-
Jan Jirák: Média neměla na výběr. Fascinace koronavirem byla legitimní
Situace přestává být výjimečná. Znakem může být i to, že média objevují nová témata. Jaká je vlastně funkce médií v krizových časech? A kdo určuje jejich agendu?
-
Jan Jirák: Důvěra ve veřejnoprávní média ukazuje, že mediální situace u nás je zdravá
„Bylo to patrné za povodní a je to patrné i dnes,“ hodnotí mediální teoretik. „Když lidé mají zvýšenou potřebu spolehlivých informací, obrací se na Český rozhlas nebo ČT.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.