Jak to vidí Petr Nováček -19. dubna

19. duben 2013

Již podruhé zavítal do ČRo Dvojka komentátor ČRo Petr Nováček. Projekt sKaret neustále rozděluje vládu. Co si o něm myslí vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu? Zamysleli jsme se i nad jmenováním nových velvyslanců a směřování, podle P. Nováčka, k tzv. prezidentské republice.

Dotazy na Petra Nováčka směřujte na mail: jaktovidi@rozhlas.cz.

Petr Nováček
V rozhlase už léta operativně komentuje vnitropolitické události související s politickými stranami (vystudoval „Zeitgeschichte“), s politickými osobnostmi, s ústavním pořádkem a institucemi, volby všeho druhu a ledacos dalšího. Za tím účelem si po nocích telefonuje s politiky a nikoli například s milenkami. Vybaven od narození špatným zrakem a prý proto slušnou pamětí, k váženým a milým posluchačům hovořívá ne „z papíru“, nýbrž „z patra“.

"Jak to vidí" vysíláme od pondělí do pátku vždy v čase od 8:30 do 9:00 hodiny. (Přepis pořadu najdete na našich stránkách následující den, zvukový záznam do hodiny po odvysílání.)
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dnešním hostem je Petr Nováček, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu, dobrý den.

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
Hezký den.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Projekt sociálních karet nadále rozděluje vládu. Ministryně práce a sociálních věcí Ludmila Müllerová neuspěla se svým plánem na jeho zachování. Kabinetu má do konce června předložit nový návrh. Je projekt S-karet vůbec možné ještě zachovat?

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
To já bych také rád věděl, paní kolegyně. TOP 09 si myslí, spíš bych měl říct, nahlas říká, že ho zachovat lze, ba naopak že je nutné v něm pokračovat, protože přeci nevyhodíme těch asi 200 až 250 milionů korun z okna. Pan Schwarzenberg to přirovnává k automobilu, který jsme koupili, je vadný a přece ho prý neshodíme do rokle, ale prostě ho postupně opravíme. Já nevím, jak kníže mívá přirovnání trefné, ale tohle se mi moc nezdá. Ty s-karty, to je velmi citlivá záležitost, a protože se týkají zejména seniorů, lidí, kteří pobírají nejrůznější dávky, ten projekt měl být vymyšlen tak, aby těm dotyčným nedělal problémy. To jedno důležité, co by snad mohl splňovat, by byla určitá identifikace té osoby, ale k tomu máme rodná čísla v občanském průkazu a mimochodem na to s-Kartě rodné číslo není. Takže jako identifikátor to sloužit nemůže. Prostě kdekdo tvrdí, že ten projekt je nedomyšlený, navíc ho obtáčí podivnosti stran toho, jestli nebyly zbytečně promrhány velké peníze. Je ale pravda, tuhle mi vykládal jeden politik,který se byl podívat na to, jak funguje veřejná správa, tuším v Singapuru, netušil jsem, že tak dobře, a ten mi říkal. Tam prostě invalida přijede na vozíčku k přechodu. Drží v ruce přesně takovouhle kartu, tou se dotkne čtečky, okamžitě se mu přepne to světlo na zelené a začne to vydávat příslušný zvuk, takže on bezpečně přejede tu širokou komunikaci, nevím, jestli bychom jednou dospěli i k takovémuto použití, to asi v dnešním věku není technicky problém, ale kdyby to zase mělo umět jen tohle, to by byl přeci jen trošku drahý špás, víte, podle mě dneska už nejde tolik o s-Karty jako takové an sich, dneska jde o politický spor.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
S-Karta je politická karta.

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
To je politická karta v tom smyslu,že ji má na starosti ministerstvo práce a sociálních věcí, a protože u nás ministerstva patří stranám, a na to si stěžoval už Ferdinand Peroutka ve 20.letech minulého století,tak z toho důvodu jde o problém TOP 09 a Starostů, protože ti ministerstvo práce a sociálních věcí od vole v roce 2010 řídí. Jinými slovy, je z toho starost pro bývalého ministra Drábka, který už ovšem také ministrem není a není pro Ludmilu Müllerovou, která je jeho nástupkyní a samozřejmě vděčné téma pro ty koaliční přátele, kterým někteří říkají, že jsou to spíš nepřátelé, takový slogan v koalicích - koaliční partner, koaliční přítel, koaliční nepřítel, teď jsme možná v té třetí fázi, jak se blíží ty volby a ti prostě konkurenti TOP 09 v koalici, chtějí-li se dostat jaksi na kůži TOP, tak s-Karta je skvělé téma,které se k tomu bezvadně hodí. Však také premiér Petr Nečas v poslední době volí velmi tvrdou rétoriku a nejenže kritizuje s-karty a v té souvislosti i TOP 09, ale dává si záležet, aby národ slyšel, že uložil ministryni Müllerové přepracovat její návrhy a pak znovu uložil přepracovat její návrhy, ba dokonce premiér Nečas už rovnou řekl, že s-Karta by se měla zrušit. Víte, v čem je ale vtip, že TOP 09 zase pracuje s jiným usnesením vlády, které vyústilo také v určitou dohodu mezi premiérem Nečasem a ministryní Müllerovou, tenhle s prominutím papír zase říká, že v tom projektu se má pokračovat, takže jestli se bude pokračovat a za jakých okolností nebo jestli to bude /nesrozumitelné/, to s trochou trpělivosti se za nějakou chvíli dozvíme.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže v tuto chvíli těžko lze odhadnout, jak tento politický mariáš může dopadnout, co se týče s-Karty?

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
Pokud bude TOPka držet stanovisko, s-Karty mají zůstat zachovány, běda jak nám sáhnete na naší ministryni, tak to bude pro premiéra Nečase velmi těžká situace. On samořejmě může kteréhokoliv ministra a ministryni odvolat z vlády tím způsobem, že napíše příslušnou žádost, předá ji prezidentu republiky a ten to nemůže neprovést, ale my toho času nemáme koaliční smlouvu a koaliční strany už jsou tak jaksi nemohoucí politicky, že speciální komise, která pracovala na nové koaliční smlouvě, ta stará totiž hovořila ještě o Věcech veřejných, které už dávno nejsou v koalici a bylo třeba tu smlouvu aktualizovat, trošku zúžit ten jízdní řád, úkolů jež ještě zbývají do voleb, tak ta skupina, která pracovala na té nové koaliční smlouvě, narazila na 22 sporných bodů, k tomu měla být svolána koaliční "Devítka", ta zatím svolána nebyla. Koaliční smlouva v dohledu nová nebude a zdá se, že to nikomu nechybí. Jinými slovy v té koaliční smlouvě bylo zapsáno, prosím, je to pouze politická proklamace. Podle jakých principů se postupuje, když je potřeba někoho vyměnit ve vládě. Teď je to takový stav, že premiér Nečas by to vlastně všechno bral na sebe a myslím si, že se vyhne situaci, kdyby nějakého ministra z jiné strany než z ODS ausgerechnet chtěl z vlády odvolat.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Není to ale, Petře, docela minimálně nestandardní, že jak už jste řekl, ta koaliční smlouva vlastně nikomu moc nechybí?

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
Upřímně řečeno, to je taková naše specialita. Ona koaliční smlouva co to je, to je politická proklamace. To je dokument právně nevymahatelná. Takže ona být nemusí, ale my jsme si to takhle zavedli od roku 1992, naše vlády vždycky mají nejen vládní prohlášení programové, ale ta koalice, která takovou vládu tvoří, má i koaliční smlouvu příslušnou. Kde es hovoří jak o programových záležitostech, které bude sledovat, tak o personáliích, a pak o dohadovacích mechanismech uvnitř koalice, případně když nastane takováhle situace, to je třeba vyřešit. My ten zvyk máme, když ho máme, tak by asi měla být, ale abych vám řekl upřímně, ta vláda podle mého soudu je teď v tak obtížné situaci a ta koalice tak nedobrém klimatu se pohybuje, už začíná prostě předvolební dusno, ano začíná, že bez té koaliční smlouvy to možná bude jednoduší. Totiž víte, hádat se ještě navíc o koaliční smlouvu,odstraňovat těch 22 sporných bodů, to si představte těch K9 a K12 a K6 a pořád dokola. Takže možná, že to tentokráte bude především pro vládu a hlavně pro občany s menším křikem, když prostě ten zbytek už vláda dojede bez koaliční smlouvy. Mimochodem, Zito, postavme se před rádio na Vinohradskou třídu a zeptejme se kolemjdoucích: Co říkáte koaliční smlouvě? Já si myslím, že drtivou většinu veřejnosti to málo zajímá a že si to asi budou mnozí lidé spojovat s vládním prohlášením. Ono to také hodně souvisí.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě jedna otázka k s-Kartám, kterými jsme začali. Myslíte si, Petře, že lze z tohoto projektu ještě udělat, řekněme, moderní projekt, funkční projekt?

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
Tak, víte, já nejsem odborník v IT vědách, ale ti, kteří se tím zabývají, tak říkají, že samozřejmě ano, ale že by záleželo na dobrém výběru partnera, který přehodnotí všechno to, co se s tou s-Kartou zatím konalo a dokáže na tom nějakým rozumným způsobem pokračovat, ale vracím se k tomu a podotýkám v oboru nejsem honěn, ten projekt je politicky zničen podle mého soudu. Prostě lidi tomu nevěří. Vláda nedokázala přesvědčit seniory, lidi, kteří pobírají dávky a další, že ta s-Karta jim bude k užitku, že jim usnadní život, že dejme tomu zamezí tomu, aby z dávek si někteří lidé kupovali alkohol. To byl mimochodem také jeden takový pokus, že by se jím platilo v obchodech a určité zboží by s ní šlo zaplatit. A tohle, když se vám v politice stane, tak to je něco podobného, jako teď s tím druhým důchodovým pilířem, teď vláda začíná velkou kampaň na inzeráty v novinách. A když to na mě vypadne z těch novin, tak si říkám. Jéžiš, není to trochu pozdě? Když by to jako mělo fungovat od 1. ledna příštího roku. To prostě politika je politika, vy musíte umět lidi přesvědčit. Vy musíte umět lidi získat. A když je nezískáte, tak nastane potíž a ta je zrovna tak s s-Kartami jako s tím druhým pilířem důchodovým.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Úterní schůzka prezidenta Zemana a šéfa diplomacie Schwarzenberga nevyřešila jejich spory kolem jmenování velvyslanců. Otevřeně s hovoří o tom, že jde o více než pouze o paní Livii Klausovou, kterou by Miloš Zeman, ale také mnozí podnikatelé rádi viděli na postu velvyslankyně v Bratislavě. O co jde, Petře?

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
O co jde. Jde o princip. Dosavadní praxe, tradovaná praxe je taková. Černínský palác, tedy ministerstvo zahraničních věcí, které je pověřeno všemi hlavními úkoly v oboru zahraniční politiky a tady také má ve své kompetenci naše zahraniční zastupitelstva, velvyslance, tak ministerstvo zahraničních věcí připraví seznam, návrhy na jmenování velvyslanců, ty návrhy jdou do vlády, vláda je projedná a schválí a pak jdou k prezidentu republiky, ten se k nim vyjádří svým podpisem, to znamená, že je podepíše a byly platné, musí je ještě kontrasignovat předseda vlády nebo jím pověřený člen vlády. Tím to máme odbyto, abych tak řekl, na naší české straně. A pak nastane to další, v té příslušné zemi, kam ten velvyslanec míří. Ta je důvěrnou cestou seznámena s tím jménem a s příslušnými okolnostmi a je požádáno o takzvané agrema neboli o souhlas s tím, aby ta země přijala jako velvyslance České republiky v příslušné zemi pana a paní XY.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Vidíme, že některé země nyní už vlastně tuší nebo vědí, koho bychom rádi vyslali.

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
A to je ono. Proto tohle to všechno běží v civilizovaných zemích důvěrně.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ne v přímém přenosu.

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
O těch jménech se nemluví, protože představte si, že mezi těmi jmény se opravdu objeví jedno dvě, jež v jedné druhé zemi vyvolá určitý negativní ohlas a těm zemím je třeba poskytnout možnost, aby řekly: prosím, nemohli byste zvážit tu volbu a najít z našeho hlediska vhodnějšího kandidáta? Takhle, když to jméno je řečeno nahlas, tak to může být bráno jako určitý způsob nátlaku na tu zemi. Tady máte Josefa Kadrnožku a toho chceme, aby u vás seděl jako velvyslanec a hotovo. Takhle se prostě v diplomacii nepostupuje. Víte, ono k tomu vede dneska jedna věc. Sobotní Právo přineslo zajímavý rozhovor s ředitelem zahraničního odboru Kanceláře prezidenta republiky Hynkem Kmoníčkem, takto zkušeným a erudovaným diplomatem, který samozřejmě zná detailně poměry v Černínském paláci a v naší diplomacii skrz naskrz. A teď v těchto záležitostech je pravou rukou na Hradě prezidenta Zemana. On tam argumentuje pan Kmoníček tím, že když rozevřete ústavu, tak ta v článku 63 odstavec 1 písmeno e), říká, že prezident republiky pověřuje a odvolává vedoucí zastupitelských misí. Jinými slovy, jmenuje a odvolává velvyslance a o kousek dál v druhém článku stojí, že k tomu ovšem potřebuje spolupodpis předsedy vlády anebo jím pověřeného člena vlády. Z toho někteří i ústavní právníci vyvozují, že budete-li se držet jenom přesně litery ústavy, tak by byla možná i taková varianta, že prostě prezident Zeman vytáhne ten seznam, který teĎ leží u něj se jmény dotyčných velvyslanců ze sejfu na stůl, tam kde chce, dá svůj podpis, a teď, pokud by totéž učinil premiér Nečas, vzpomeňme si, jak premiér Nečas v souvislosti s amnestií říkal, že pokud jde o prezidentovu žádost, tak není-li tam zjevná hrubá protiústavní chyba nebo něco takového, takže je vlastně notářem, takže pokud by i v tomto případě se cítil být premiér notářem a podepsal ty prezidentem republiky Zemanem podepsaná jmenování, tak že by vlastně tím pádem se z dotyčných dam a pánů stali velvyslanci a Černínský palác by zůstal úplně bokem, to říkají někteří.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, jenom malou vsuvku, dovolte, Petře. Ústava nehovoří o jakékoliv roli ministra zahraničních věcí.

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
To vám chci říct. Jsou ale ústavní právníci, kteří tvrdí něco jiného. Já nejsem ústavní právník a občas si ty věci čtu, tak jsem na to mnohokrát narazil i jinde a Ústavní soud často této argumentace používal. Když vznikala ústava, když vzniká zákon, ta se počítá s tím, že vzniká v dobré vůli a že počítá s dobrou vůlí těch, kteří ho budou uplatňovat s tím, že si vyjdou vstříc. V prvé řadě u orgánů státní moci a správy. Že nepočítá, nepočítá s tím, že by si navzájem dělali naschvály a trucy. Proto řada věcí v ústavě není prostě vůbec uvedena, protože jaksi logicky se předpokládá, že takto léta běží a oni to tak udělají znovu. Ano, v ústavě není ani slovo o roli ministra zahraničních věcí. Když se podíváte do takzvaného kompetenčního zákona, který bude asi osmdesátkrát novelizován, to je běžná věc a podíváte se na vymezení činnosti ministerstva zahraničí, tam to také není. Měl vzniknout tuším roku 2005 měl vzniknout zákon o zahraniční službě, o němž se tvrdilo, že by tam takovéto věci mohly být, třeba jak je to s instalačním postupem na ministerstvu zahraničních věcí, s tou procedurou vybírání kandidátů, jenomže tenhle zákon připravený za ministra Kohouta nevznikl. Jinými slovy, ten předpis skutečně doslovný není, proto se postupuje podle zvyklosti a tradice tak jak to u nás léta funguje. A funguje to tak jak jsem to popsal zkraje. Ministerstvo zahraničních věcí navrhne, ministr s tím jde do vlády, ta to schválí, podepíše to prezident republiky a pak je dotázána příslušná země, zdali dá ten takzvaný agrema. Takhle to má fungovat. Kdyby totiž to mělo fungovat tak, jak se někteří domnívají a tak to naznačuje třeba pan Kmoníček, že vlastně když jako ta dohoda nebude možná, takže by to šlo tou zkratkou - prezidentův podpis, premiérův podpis a velvyslanec je hotový, tak jeden ústavní právník, jehož si vážím, tak mi říká: Podívejte se, to si představte, to byste šel po ministerstvu zahraničí a tam by na každých druhých dveřích byla cedule: Jan Novák mimořádně a zplnomocněný velvyslanec, Petr Xaver mimořádný a zplnomocněný velvyslanec a všichni by seděli v Praze, byli by jmenovanými velvyslanci tak jak to stručně lze provést podle některých právníků na základě ústava, ale nemohli by nikam odjet, protože by nedostali argema a tak by seděli v Praze. Jinými slovy, ta interpretace racionální je pouze ta, že musí dojít k dohodě mezi ministrem zahraničí a mezi Hradem. Vždycky tomu tak v minulosti bylo. Samozřejmě, že k tomu bude třeba oboustranných nějakých kompromisů a také času. Co ale pokud vím, co ministr Schwarzenberg rozhodně nechce, to je vyslat paní Klausovou na Slovensko a tam se obávám, že kdyby se příliš zatlačilo, takže tak jak trošku Karla Schwarzenberga znám, tak on v určitých principiálních věcech dovede být velmi neústupný a ta neústupnost by mohla nabýt té podoby, že by prostě pohrozil rezignací. A rezignace místopředsedy vlády by nutně znamenala odchod TOP 09 z koalice a v tu ráno by se z té dnes nepevné vládní sestavy stala krabička, která by se snadno zkácela, protože by to byla vláda už jasně menšinová.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Přesto, Petře, jak jste popisoval a také citoval ústavu, tak to jednání prezidenta Miloše Zemana, co se týče té kauzy velvyslanců, je v souladu s ústavou?

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
Ano, to je právě ono. Prezident Zeman vychází z toho, že byl zvolen přímou volbou a že jeho mandát je silný. On opravdu silný je. Pan Kmoníček to porovnával s tím, že v dotyčném rozhovoru, o němž jsem se před chvílí zmínil, v sobotním Právu říká, že prostě prezident Zeman dostal v té přímé volbě víc hlasů než všechny vládní strany ve volbách dohromady. To takhle nemůžete brát. Každé volby jsou jiné, probíhají podle jiného volebního zákona. Ale to, že mandát přímo voleného prezidenta bude silnější než byl mandát prezidenta voleného lidem zprostředkovaně přes jeho nástupce, tedy poslance a senátory, to je zřejmé a Miloš Zeman je člověk, který ví, jak se vládne, a ví, co je moc.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Jinými slovy, nespokojí se pouze s rolí nebo s nějakými symbolickými gesty jako třeba vyvěšení vlajky.

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
To určitě nebude kladeč věnců. Všimněme si, že prezident Zeman se téměř denně s nějakým schází, chodí za ním odboráři, zástupci Agrární komory, lékařů a tak dále a tak dále. A mimochodem a o tom se nemluví, ale skoro každý den si zve, když řeknu pohovoru, vypadá to nehezky, ale myslím to neutrálně, některého z ministrů. K tomu má právo je přímo řečeno v ústavě.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
A je to dobře?

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
To je dobře, protože si vzájemně mohou vyjasňovat určité věci. Ten prezident má právo být informován, může žádat o vysvětlení a tak dále. On prostě skočil do vody a plave, plave, plave. Má silný mandát z přímo volby. Z toho mi vychází, že on to samozřejmě vyzkouší, vykolíkovat si jak se někdy říká svůj terén až nejdál, nejdál od Pražského hradu, kam až to půjde?

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Co říkáte, kam až to půjde?

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
Půjde to na samou hranu ústavy. Proto jak jste správně řekla, on ji teď nepřekračuje při těch tahanicích kole jmenování velvyslanců, to je opravdu v rámci platné ústavy, ale on to jistě zkusí i v jiných oblastech a teď položím otázku já vám. Když to zkusí v jiných oblastech, nemůže se nám náhodou přihodit,že majíce silného prezidenta, který chce vládnout a mít moc, že budeme směřovat k prezidentské republice?

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrá otázka, Petře.

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
Já si ji kladu velmi často a myslím si, že právě tam směřovat budeme. Ale víte, kdybychom směřovali k té prezidentské republice, tak to už by bylo dobře, co nejdřív tu ústavu skutečně přepsat a dopsat, a stanovit v ní opravdu přesně ty kroky, které prezident a jiní mohou udělat, jaký má být jejich postup, hranice a kde je konec. Protože začít tu staronovou situaci, kdy už jednou nohou budeme v nové situaci, to by bylo pozdě.

Zita SENKOVÁ, moderátorka
--------------------
Petr Nováček, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu byl hostem dnešního vydání, Jak to vidí. Děkuji za váš čas a přeji hezký den.

Petr NOVÁČEK, vnitropolitický komentátor Českého rozhlasu
--------------------
Děkuji za pozvání, tak já přeji hezký den a budu se těšit.

autor: pno
Spustit audio