Jak se stát spisovatelem? Radí Dana Emingerová, která po Arnoštu Lustigovi vede kurzy tvůrčího psaní
Získala si profesionální jméno svými reportážemi, cestopisy a portrétními rozhovory se známými osobnostmi. Pravidelně taky organizuje kurzy tvůrčího psaní Arnošta Lustiga a tvrdí, že slušně psát se může naučit prakticky každý.
Psaní je prý řemeslo. „Je to hodně o tréninku a o čtení. Ráda to přirovnávám k řízení auta. Někdo se dopraví kultivovaně z bodu A do bodu B a z někoho jiného je závodník. Takže je to i o talentu,“ vysvětluje spisovatelka a novinářka Dana Emingerová. Jí samotné prý neuvěřitelně pomohl kurz Arnošta Lustiga.
„Je to člověk, který mě v životě hodně ovlivnil. Byl pro mě vynikajícím mentorem, protože tam byla zpětná vazba.“ Vzájemná. „Když jsem četla jeho knihu, ptal se mě, co mi uvízlo v paměti a kde jsem se nudila,“ říká autorka knížky Živel Lustig aneb Jak se píše kniha.
Lustigova škola
V Lustigově práci pokračuje a zpětná vazba nechybí ani na jejích kurzech. „Když tam sedí 12 lidí a polovině se to líbí a polovině ne, tak je to v pořádku. Žádný autor se nemůže líbit všem. Tohle si lidi málokdy uvědomují: pro jakou cílovou skupinu tvoří.“
Vlastní zážitky musí být při psaní inspirací. „Už Aristoteles říkal, že literární pravda musí být pravdivější než pravda. Musíte z toho vytáhnout jen to zajímavé a doplnit to příběhem. Musíte psát uvěřitelně a tak, aby to čtenáře bavilo.“ Dalším pravidlem je upřímnost a ne snaha zalíbit se nebo ukázat.
Jak vůbec nepsat. A jak psát auditní zprávu
„Dobrým příkladem je kniha Ireny Obermannové o Havlovi. Mám pocit, že i když napsala, jak to bylo, psala to, aby se předvedla. Je to z toho trochu cítit a myslím, že je to za hranou pravdivosti. Nesmíte mít postranní úmysl.“ Umět psát se ale nehodí jen spisovatelům. Je fajn, když dokážete dobře napsat třeba auditní zprávu.
I tohle bylo jednou jejím úkolem. „Pan ředitel mi řekl, abych si nastudovala, jak se píší. Řekla jsem mu: Ne, uděláme to obráceně. Já vás naučím psát a vy si to pak pište, jak chcete. A podařilo se mi ty lidi odemknout a psali pak krásné věci. Fungovalo to i jako teambuilding.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.