Hudba je byznys, kdybych to nepřijala, byla bych o chlebu a vodě, říká Kateřina Englichová
Kateřina Englichová vystoupila na podiích mnoha světových metropolí: Los Angeles, Hong-Kong, Řím, Paříž. V roce 1998 její harfu poslouchala i slavná Carnegie Hall. Kromě toho je také maminka dvou dětí.
Na špici se drží mnoho let. V roce 1989 získala Fulbrightovo stipendium v USA. To jí umožnilo studovat na prestižní hudební škole ve Filadelfii. „I díky této škole jsem měla možnost dostat se na konkurzy, byli tam profesoři světového jména.“
„V devadesátých letech byla v hudbě situace jiná. Byli jsme zváni na západ, protože jsme byli tak trochu exoti. Dnes se hudební trh uzavírá, je mnohem složitější dostat se ven. Dneska už je to hodně byznys. Já sama s tím vnitřně zápolím, ale kdybych to nepřijala, tak budu o chlebu a vodě.“
Harfa s námi přes moře nelétá
„Přes moře si člověk na koncerty svoji harfu nebere,“ říká Kateřina Englichová. Záleží pak, jaký nástroj vám půjčí. Třeba v Texasu dostala harfu téměř dětskou. „Bála jsem se, že zkolabuje nástroj a potom já.“
Největší nervy zažila Kateřina Englichová v Carnegie Hall. Čtyři dny zkoušela na nástroji, který jí nesedl. Den před koncertem se vydala na několikahodinovou cestu do Filadelfie pro harfu ze školy. „Dokonalá příprava na životní debut. Naložila jsem harfu v jednu v noci a jela zpět. Když jsem na nástroj sáhla, věděla jsem, že to je ono.“
Máme skvělé skladatele, ale nemají možnost dostat svoje skladby ven
Jak vypadá příprava na koncert? „Když hraju soudobou skladbu, vezmu si noty, barevná pera a vše si tam značím. Noty si pak musím slepit tak, abych je mohla otáčet.“
Kateřina Englichová natočila 30 DC, na posledním jsou autoři 20. a 21. století. „Jedním z důvodů je, že jsou to skladby kvalitní a nemají tolik možností dostat se ven. Schválně jsem dala na první místo jednu z nejznámějších skladeb a vedle ní Klementa Slavického, kterého nikdo z harfistů venku nezná, ale je úžasný.“
V klasické hudbě jste dobří, když vás stále zvou
Jak se dnes pozná, že člověk dosáhl mety v klasické hudbě? „Tím, že si ho stále zvou. Jedině kvalitou a tím, že člověk vydrží na nějaké úrovni, tak se může zapsat v očích a uších těch lidí. Jsou i autoři, kteří mě neosloví. Ale já jsem tu od toho, abych jejich skladby interpretovala, snažím se z nich dostat to nejlepší.“
Kde můžete Kateřinu Englichovou slyšet? Kdo byl jejím učitelem na konzervatoři? Jaké jsou vztahy v hudebním světě? Více uslyšíte v Archivu pořadů.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.