Témata nedávných dějin jitří rány. Zkušenost každé rodiny je jiná, říká historik Mallota
Úspěch učitele dějepisu závisí především na jeho schopnostech udělat výklad zajímavý a na osobním zájmu studentů. Alespoň to říká historik Ústavu pro studium totalitních režimů a bývalý učitel Petr Malotta.
Čtěte také
„Ani v pozici žáka, ani učitele jsem nezažil, že by byl dějepis krystalicky čistým memorováním dat. Záleží vždy na učiteli, jak se mu podaří uplatnit zajímavé události, které historie nabízí. A i na zájmu žáků,“ říká.
Spory kolem odboje
Malotta, který se věnuje soudobým dějinám a především pak protikomunistickému odboji, vidí, že se mnoha pedagogům do výkladu 20. století příliš nechce.
„Témata nedávných dějin jitří rány. Zkušenosti každé rodiny jsou jiné a může to vzbuzovat veliké kontroverze,“ vysvětluje.
„Netýká se to jen výuky. Emoce a spory to budí i mezi historiky. Nemáme ještě stále dostatek nástrojů a pramenů, abychom konstrukce Státní bezpečnosti nebo vojenského obranného zpravodajství, které bylo jejím konkurentem, odhalili,“ dodává s odkazem na 50. léta v Československu.
Poslechněte si celý rozhovor Ivany Chmel Denčevové s jejím hostem. Petr Malotta ještě bude mluvit o zkonstruovaných dějinách, které se nyní historici snaží objasnit.
Související
-
Do ÚSTRu nepřicházejí zkušení odborníci, kteří by vytvářeli debatu, soudí historik Blažek
Historik a šéf Odborové organizace vědeckých pracovníků Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) bádal v materiálech StB už jako student. Pak pomáhal ÚSTR zakládat.
-
Frustrované jsem na Letné nepotkal. Byla to radostná oslava demokracie, míní historik Lukeš
Historik Bostonské univerzity Igor Lukeš žije už od 70. let ve Spojených státech. Tvrdí, že srovnávat nedělní demonstraci na Letné s rokem 1989 nejde.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka