Herecké cesty. Dokuseriál o Thespidově káře, která symbolizuje kočovný život herců

24. květen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Herecké cesty

Pavla Beretová, Otakar Brousek ml., Olga Kaštická a Petr Kubes. Čtveřice měst, divadel a herců. Je lepší zůstat na jednom místě, nebo se pustit do neznáma a objevovat nové? Končívá to úspěchem, nebo prohrou? Co podobné rozhodnutí přináší do budoucna?

S Pavlou Beretovou, Otakare Brouskem ml., Olgou Kaštickou a Petrem Kubesem navštívíte pražské Národní divadlo, Divadlo na Vinohradech, Divadlo Šumperk a Národní divadlo Brno. Ocitnete se i v nahrávacích studiích, v olomoucké čajovně, na kurzu meditace tancem a v jesenických lesích.

1. díl Pavla Beretová

Natáčení hry Mario Vargas Llosa: Pantaleón a jeho ženská rota, Pavla Beretová

Absolventka Biskupského gymnázia v Porubě a pražské DAMU pochází z Ostravy. Od roku 2008 je členkou činohry Národního divadla v Praze. Vidět ji můžete taky v A Studiu Rubín, v Dejvickém divadle, v La Fabrice anebo v televizi jako šéfku mordparty v seriálové novince Místo činu.

„Divadlo je pro mě tady a teď,“ vypráví Beretová se zápalem na jevišti pod nápisem Národ sobě. „Je v tom velká dávka adrenalinu, který s koncem představení odplývá. Pamatuju si, jak jsem tady roku 2003 poprvé hrála v Cyranovi společně s Davidem Prachařem a od té doby pak už mnohokrát. A i když se divadlo každý večer závěrečnou oponou rozplyne do nenávratna, přece jen z něj cosi podstatného v divácích i nás samotných zůstává. Proto mě tolik baví.“

2. díl Otakar Brousek ml.

Otakar Brousek ml.

Otakar Brousek ml. působil po konzervatoři v divadle na Kladně, kde začínal i jeho otec. Po dvanácti letech přišel do Městských divadel pražských, od září 2012 je členem hereckého souboru Divadla na Vinohradech.

Dokument ho zachycuje při natáčení audioknihy Serotonin. Kniha Michela Houellebecqa stránku za stránkou odkrývá příběh šestačtyřicátníka Florenta, kterého zradili vlastní rodiče, přátelé, obchodní partneři, dokonce i milenky.

„Ten člověk mě hodně štve,“ usmívá se interpret, „věty jsou dlouhé přes půl stránky.“ A pak se herec rozpovídá o svém dětství, kolezích a vzorech i o svém synovi Ondřejovi. Vezme vás i na jednu ze zkoušek v Divadle na Vinohradech.

3. díl Petr Kubes

Petr Kubes

Po studiu na DAMU se vydal na krátké angažmá do Mladé Boleslavi a Městských divadel pražských. Pak se vrátil do rodné Olomouce, kde v Moravském divadle strávil šestnáct let a vytvořil tu 50 postav.

Petr Kubes vypráví o svém dětství, kdy roznášel noviny a za utržené peníze si v Supraphonu týden co týden kupoval gramofonové desky. Rád taky objevoval svět. Před pár lety se naslepo vypravil do Lisabonu. V Portugalsku si zahrál v divadle i v TV seriálu.

„Po návratu do Česka jsem dlouhé roky hrál v Moravském divadle Olomouc. Když vloni přišla nabídka od Milana Šotka, který nově začal šéfovat brněnské činohře, potěšeně jsem ji přijal a od letošní sezóny v Národním divadle Brno působím.“

Natáčí i pro Český rozhlas. „Český rozhlas je pro značkou značek. Díky němu jsem dostal tolik hereckých příležitostí. Hodně jsem se naučil a myslím, že i já jsem cosi dokázal předat. Rozhlas pro mě má zvláštní magii.“

4 díl Olga Zimmermannová-Kaštická

Její domovskou scénou je řadu let Divadlo Šumperk. Olga se narodila v Brně, absolvovala tam konzervatoř a záhy dostala nabídku angažmá právě v podhůří Jeseníků, kam se roku 1975 vypravila. Stojíme na Bludovském kopci, díváme se na siluetu Pradědu a okolních vrcholů.

Její první rolí byl muzikál inspirovaný Wildeovou hrou „Jak je důležité míti Filipa“. Diváci si jistě pamatují na strhující roli Edity Piaf ve hře Edith a Marléne nebo ve hře od Josefa Kajetána Tyla - Paní Marjánka, matka pluku , kde předvedla divákům skvělou paní Marjánku.

Dokuseriál vypráví skutečné příběhy na pokračování a jejich prostřednictvím zkoumá vybrané společenské fenomény. Každý měsíc se věnuje jednomu tématu. Poslouchejte pravidelně každou neděli v 18:30 na stanici Český rozhlas Dvojka.

autor: Michal Bureš
Spustit audio

Související