Herečka Petra Špalková: Čím jsem starší, tím si vadím míň

6. prosinec 2018
Rozhovor VR a MM

„U nás se hodně zpívalo, hodně se tančilo, hodně se pouštěl gramofon. Já jsem začala hrát divadlo v pěti letech. Ani nevím, jestli jsem byla k něčemu vedená. Hned jsem se do toho zamilovala a odmítla jsem opustit jeviště. Věděla jsem, že budu herečka a že s tím už nic neudělám,“ vypráví o lásce ke své profesi herečka Petra Špalková. Přiznává ale, že ve hře bylo i učitelství a veterina. Roli pedagoga si nakonec vyzkoušela na Pražské konzervatoři i na DAMU.

Ještě loňský školní rok trávila Petra Špalková jako pedagog herectví na pražské DAMU, každý týden dvě dlouhá odpoledne, ve kterých pomáhala začínajícím hercům se sociálními dovednostmi a také s hereckými prvky. „Ta pedagogická činnost je poměrně dost náročná. I proto je o pedagogy veliká nouze. Je spousta herců, kteří by si na to netroufli. Je to nehmotný obor spjatý s instinktem. Analyzovat ho, racionalizovat a strukturovat ho tak, abyste byl schopný ho předávat, je dost náročné,“ vysvětluje Petra Špalková. A v té souvislosti dodává: „Možná se k tomu na stará kolena vrátím. Až mé vlastní práce ubyde. A také až mi vyrostou děti.“

Petra Špalková je filmová a divadelní herečka a bývalá pedagožka, která během své dosavadní kariéry obdržela hned několik hereckých cen. Mimo jiné v roce 1997 obdržela Cenu Thálie, v roce 2000 Cenu Alfréda Radoka. Českého lva za nejlepší herečku v hlavní roli získala v roce 2013 za film Jako nikdy a dalšího Lva do své sbírky přidala i v roce 2017. Tentokrát za nejlepší herečku ve vedlejší roli ve filmu Bohdana Slámy Bába z ledu. Jako pedagožka pomáhala vychovávat i mladé české herce na Pražské konzervatoři a do loňského roku i na DAMU.

Vy jste aktuálně na volné noze. Před dvěma lety jste odešla z Národního divadla. Nechybí vám to?

Vlastně nechybí. Protože já jsem po tom pocitu svobody toužila vždycky, ale z různých důvodů přitažlivosti těch divadel, ve kterých jsem měla čest být (spolek Kašpar, Činoherní klub, Divadlo Na zábradlí, Národní divadlo), jsem to nedokázala. Byla to divadla, která mě zajímala. Byli tam lidi, na kterých mi záleželo a se kterými jsem se ráda setkávala. Na druhou stranu mě ale pořád nervovalo, že si to neovlivňuju sama. Výběr práce, výběr lidí, se kterými na tom pracuju. Přišel moment, kdy se mi nedařilo pracovat v jiném než Národním divadle. A já mám ráda tu změnu poetiky, prostředí, atmosféry, lidí a jejich kreativity a postupů. Vyhovuje mi přebíhat mezi různými sdruženími. Klasické divadlo, konverzační, různé punkové projekty za málo peněz. Hlavně že mi jsou blízké určitým druhem svobody nebo nového pohledu na věc.

Élektra, Eva Hacurová, Petra Špalková, Klára Sedláčková-Oltová

Čím vás musí hra zaujmout, abyste ji vzala?

Pro mě je aktuálně ústředním bodem pracovat s lidmi, kteří mi jsou blízcí. Musí mě zajímat setkání s nimi. To je to hlavní kritérium. Ta práce je náročná. Zkoušení a hraní je pro mě tak intenzivní zážitek, že se zkrátka musím cítit dobře s těmi lidmi, kteří na tom pracují se mnou. Samozřejmě bych nesnesla nějaký blábol. Ale jinak se nebráním ničemu.

Máte pocit, že se v ČR dává prostor novým hercům? Leckdy si režisér vybírá své vytipované herce přímo a casting se třeba vůbec nekoná.

Já nemám pocit, že se tu castingy nekonají. Já osobně to mám půl na půl. Do poloviny projektů jsem byla oslovena přímo režisérem, který už mi nabídl konkrétní roli. Poslal mi přímo scénář. Ale dobrou polovinu projektů jsem zase získala na základě nějakého castingu. Je pravda, že jsem byla pozvaná přímo do užšího výběru. Režisér se rozhodoval třeba mezi třemi herečkami. Mám ale pocit, že teď je ta doba, kdy je hlad po nových tvářích, po nových hereckých postupech.

Jak vzpomíná Petra Špalková na své herecké začátky? Co ji vedlo k tomu, že bude pomáhat mladým hercům na DAMU? Drží si DAMU stále svou mezinárodní prestiž? Co pro ni znamená ocenění Český lev? Potřebuje mladý herec mentálního kouče? Jak se jí žije v neustálé pracovní nejistotě? Co ji čeká v roce 2019 a chtěla by si zahrát v pohádce? Doporučila by profesi herce i svým dětem? Poslechněte si v Rozhovoru Martina Minhy na Radiu Wave.

autor: Martin Minha
Spustit audio

Související

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.