František Šťastný

13. listopad 2000

Zjistil jsem, že strašně důležitý je být a zůstat optimistou za jakékoliv situace. Když se něco nepovede, je vždycky nějaká možnost, jak to zkusit znovu a jinak. Je to sice otřepaný rčení, ale zároveň taky fakt - nikdy není tak zle, aby nemohlo být ještě hůř...

Sportovní kariéru - jako patnáctiletý - začínal František Šťastný (12.11.1927 - 8.4.2000) skutečně na kole ( i když hrál taky hokej, závodil v rychlobruslení a na skibobech) S motocyklem se na závodní dráze potkal poprvé až na konci čtyřicátých let, v době, kdy ještě vůbec nebylo jasné, jestli mu bude souzeno počítat kilometry na silnici v peletonu cyklistů nebo na závodní motorce. S naším cyklistickým mistrem Janem Veselým se František Šťastný dokonce na startu Závodu míru ve Varšavě v roce 1948 vsadil o nové závodní kolo, že svůj první mezinárodní závod nevzdá, i když do reprezentace přišel doslova na poslední chvíli. František totiž nebyl - jak se říkalo - štrekař. Jezdil na dráze a do vrchu a za sebou měl jako nejdelší trať závod Praha - Český Brod a zpět, to bylo celkem asi 50km. V Závodu míru měl před sebou první etapu dlouhou 198km a druhý den hned dalších 213 km... Vítězství při závodech motocyklů, těch bylo nepočítaně, snad nejúspěšnější byl František Šťastný roce 1961, kdy v celkovém pořadí mistrovství světa mezi třistapadesátkami skončil druhý...

První titul mistra Československa získal František Šťastný v roce 1956, naposledy stál na stupních vítězů v roce 1971. V těch patnácti letech mezi tím ale nejsou jenom úspěchy, ačkoliv František Šťastný jako nejúspěšnější motocyklový závodník naší historie vyhrával doslova na celém světě; jenom doma vyhrál velkou cenu devětkrát, ale pohled na jeho závodní kariéru z té odvrácené strany - to je celkem 33 větších i menších zlomenin, jedna noha skoro o 5 cm. kratší a šroubků měl v těle, jak rád připomínal,asi jako v šuplíku v železářství.To je moje taková psí povaha, když se někde rozbiju na cucky, v nemocnici mě nikdo neudrží, protože se těším zpátky na motorky......

Měl talent vypravěče a svérazný, jednoduchý styl češtiny, který se nedá popsat, ale když František Šťastný začal vyprávět a vzpomínat na léta s motorkou, nechybělo kolem něj pokaždé početné publikum. Komentoval motoristický sport v televizi, jako populární vypravěč sportovních historek vystupoval v pražském Rokoku v programu Darka Vostřela, který mu nikdy nezapomněl připomenout jízdu na motorce Františkovým stylem z Podolí do Prahy do divadla na představení, Darek Vostřel totiž na jevišti ještě notnou chvíli koktal a nemohl popadnout dech.

Společně s kolegou a kamarádem jezdcem Gustou Havlem byl i František Šťastný při své závodní kariéře neodmyslitelně spojený se jménem motocyklové značky Jawa, i když měl samozřejmě nabídky z celého světa a v těch nejlepších závodnických letech by si mohl vybírat... Jenomže pro Františka Šťastného platilo, že by si všude připadal jako cizinec. Celý život v něm byl obyčejnej českej kluk, který k tomu, aby mu to jezdilo, musel mít svoje přátele a prostředí, kde to znal a kam se mohl po závodě vždycky vrátit. František Šťastný se narodil 12. listopadu 1927, o svém životě mluvil jako o jednom velkém splněném sportovním snu. A tak ani knížka, která o něm vyšla, se nemohla jmenovat jinak než Šťastný František.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.