Foťte klidně mobilem, ale pracujte se světlem, radí fotografka
I s mobilním telefonem můžete dělat nádherné fotky. Jde jen o to naučit se pracovat se světlem. To je to nejdůležitější. Teprve potom se můžete posunout dál.
To nám řekla mezinárodně oceněná umělecká fotografka Edita Bízová. Zároveň dodala, že v posledních letech přibývá fotografických soutěží, které zařazují kategorie snímků z mobilních telefonů.
Měkké světlo zaručí úspěch
Podle fotografky Edity Bízové je potřeba si uvědomit, jaká je momentální kvalita světla. Pokud chcete mít zaručený úspěch s fotkou, foťte na měkké světlo. A jaké to je? Nejlepší je, když venku nesvítí ostré slunce, ale je pod mrakem. Lidem se pak nevytvářejí tvrdé stíny na obličeji, nemají tmu kolem očí. Naopak - při zataženém počasí bude světlo v obličeji fotografovaného člověka měkké a slušivé.
Nejkrásnější je fotografování na sněhu. Všude je odražené světlo, takže nikdo z fotografovaných lidí nemá stíny v obličeji. Slunce se všude odráží. Právě v této době je vhodná doba začít s fotografováním.
Jak pracovat s ostrým sluncem?
„Je nesmysl postavit lidi přímo proti sluníčku a pak je fotit. Budou mžourat, slzet a v obličeji budou mít stíny, navíc se přidá černý stín pod očima, protože máme jako Evropané obočí vysunuté dopředu. Lepší je sluníčko umístit za fotografovaný objekt. Udělá záři kolem nich, prosvítí jim vlasy. Fotka bude romantičtější a hezčí. Je ale potřeba exponovat světlo na obličej, ten musí být správně osvícený,“ říká Edita Bízová.
Měkké světlo zajistí záclona
V místnosti, kde chceme fotit, musí být aspoň jedno okno, aby byla fotografie kvalitní.
„Ideální je, když přímo do okna nesvítí ostré slunce. Pomohou průsvitné záclony. To je pak ideální měkké světlo. Vznikne fotka, která je lichotivější pro obličej fotografovaného,“ radí Edita Bízová a upozorňuje na důležitost kompozice.
„Kompozice je také důležitá. Nenechávejte jim zbytečně moc místa nad hlavou. A fotografovat celého člověka za každou cenu také není nutné. Pokud chcete fotit portrét, je to lepší od pasu nahoru nebo od prsou nahoru. Je to lepší, než když vyfotíte člověka celého a třicet baráků kolem něj,“ říká fotografka.
Související
-
Jako myslivec beze zbraně. Fotograf Bartoň loví zvířata i další krásu Orlických hor
Rád říká, že ho kopce vždy tahaly za rukáv. Fotografii naprosto propadnul až jako čtyřicátník. Od té doby na ni nedá dopustit.
-
Široký záběr fotografa: Roman Vondrouš zvládá tlačenici u Taxisu i v Oválné pracovně
Když mu bylo patnáct, fotil vlaky. Před objektivem mu pózovaly lokomotivy, fascinovaly ho tratě. Pardubický rodák se propracoval až na post elitního fotoreportéra ČTK.
-
Radek Kalhous: fotograf, který dostal cenu za vrahy
Umíte si představit, že byste měli udělat fotoportrét vraha z věznice? Radek Kalhous to zvládl a za svou sérii snímků získal už popáté prestižní ocenění na Czech Pr...
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.