Florent Barat: Krásný mladý obludy

Natáčení hry Krásný mladý obludy
Natáčení hry Krásný mladý obludy
Od narození k dospívání. Od přežívání k osvobození. Vyprávění 14letého Williama s dětskou mozkovou obrnou. Poslouchejte do soboty 5. května 2018.


Účinkují: Viktor Kuzník (William), Jana Stryková (matka), Martin Myšička (otec), Honza Hájek (Rémi), Matěj Havelka (Augustin), Renata Kubišová (Claudine), Martin Stránský (Jean-Luc), Vasil Fridrich (Patric), Zdeněk Hruška, Lubor Šplíchal, Tereza Dočkalová, Pavel Čeněk Vaculík, Lukáš Příkazký, Jitka Rudolfová, Pavel Šimčík, Petr Buchta, Naděžda Mečířová, Jiří Böhm, Roman Tomeš, Pavel Tesař, Barbora Munzarová, Magdaléna Borová, Marie Štípková.
Napsal: Florent Barat
Překlad: Natálie Preslová a Anne-Françoise Josephová
Dramaturgie: Lenka Veverková
Hudba: Jan Trojan
Hudební spolupráce: Miroslav Tóth, Adam Móser, Áron Porteleki, Tomáš Pernický, Robert Škarda
Zvuk: Tomáš Pernický
Produkce: Dana Reichová
Režie: Izabela Schenková
Natočeno v roce 2018. Premiéra.

„Willy, Willy, kolečka ti kvílí!“ volají na Williama jeho kamarádi. Willy je trochu jiný než ostatní kluci v jeho věku. Někdo tomu říká „výjimečný“, většina tomu říká „hendikepovaný“ nebo „postižený“… Ostatní ho krmí, dávají mu napít, chodí s ním na záchod, čistí mu zuby, ukládají ho do postele… a on sedí celý den na vozíku, nemůže hýbat rukama a ani mluvit. Chudáček? Obluda? Guma? Mrzák? William není ani jedno z toho. I přes své fyzické postižení, je mentálně naprosto zdravý a svůj hendikep bere s humorem a nadhledem.

Vnitřní monolog

Hra je z velké části vnitřním monologem chlapce, který sice nemůže mluvit, ale má toho spoustu co říct. O otci, co odešel krátce po jeho narození, o mladším bratrovi, jenž ho neustále šikanuje, o plačtivé matce, o postižených spolužácích a především o vnitřní síle a odhodlanosti se nevzdat.

Pro hlavní roli Williama oslovila režisérka Izabela Schenková studenta 2. ročníku herectví činoherního divadla na DAMU Viktora Kuzníka, pro kterého to byla první rozhlasová role vůbec: „Byla to pro mě náročná zkušenost, ze školy jsem zvyklý, že hrajeme s partnerem a vycházíme jeden z druhého. A tady šlo o jedno velké vyprávění, se kterým jsem se musel poprat sám. Na druhou stranu jsme byli s Williamem na jedné vlně. Mám pocit, že nebyla jediná věta, které bych nerozuměl nebo by mi nešla ‚do pusy‘.“

Natáčení hry Krásný mladý obludy


Web Hry a četba nabízí mluvené slovo zdarma on-line ještě týden po odvysílání. Audioknihy nejde stáhnout.

Ačkoli hra pojednává o velmi vážném tématu, samotný scénář jde naproti odlehčení – ať je to například již samotným názvem, zmíněným smyslem pro humor hlavního hrdiny, tak krátkými scénkami z Williamova života. Odlehčenost se snažili podpořit i tvůrci.

Práce s rytmem slova

„Na začátku nás napadlo naplnit kompozici hry formou experimentálního rapu. To se ve výsledku úplně nestalo, ale ta myšlenka nám pomohla udržet jednotné relativně rychlé tempo hry,“ popisuje práci na hře hudební designer Jan Trojan, který v monologicky zpracovaných hrách nachází velkou kompoziční svobodu.

„Umožňuje mi to více systematicky pracovat s rytmem slova, hudby i jednotlivých zvuků a vzájemně je přizpůsobovat. V Obludách byla práce o to pestřejší, že jsme mohli pracovat se sbory a s hudbou, která je z velké části improvizovaná a přizpůsobená slovu. Spolu se slovensko-maďarským triem Thisnis jsme vycházeli většinou z akustických nástrojů – zvolil jsem hlas, saxofon, akordeon, bicí a tubu.“

Natáčení hry Krásný mladý obludy

Hudba nahrazuje reálné prostředí

Hudbou Trojan nastavil celkovou náladu, rychlost mluveného slova a v podstatě nahradil všechna reálná prostředí: „Ve chvíli, kdybychom do takového konceptu zasadili například skutečný ruch ulice, skladba by přestala fungovat. Proto jsem se rozhodl simulovat ulici třeba pomocí zvuků dětských hraček a přizpůsobit je tak, aby stále fungoval přirozený rytmus hry.“

Krásný mladý obludy jsou poctou neviditelným. Dávají slovo těm, které neslyšíme, prostor těm, které nevidíme. Je to příběh o revoltě, o povstání. O povstání těch, kteří hýbají světem. A někdy jej při tom převrátí. A nic už nebude jako dřív.

Čtěte také