„Fast food je vymyšlen tak, abychom ho chtěli pořád dokola,“ varuje Jan Tuna

2. únor 2020

Rychlá doba si žádá rychlá řešení a výsledkem je fast food. Co a proč nás stále táhne k hranolkům, smaženému masu v housce nebo pizze? Není v tom kouzlo ani tajná přísada, jen dobrý marketing a hodně soli, tuku a cukru.

 

Párek v rohlíku u stánku, pizza z rychlého občerstvení na rohu nebo hamburger a hranolky z globálního řetězce. To všechno se dá zařadit do kategorie fast food. A všechno staví na jednoduchém triku, jak obalamutit chuťové pohárky a s nimi i celý organismus.

Tajemství hamburgerové housky

Je speciálně vyvinutá tak, aby obsahovala hodně cukru. Zároveň je v ní sladký kečup, slaná majonéza a slané maso, takže jde o koncentrát sladké i slané, který zvýrazňuje celkovou chuť. Navíc po intenzivní slané chuti (maso, hranolky) stoupá chuť na sladké (houska, kola) a naopak. Tak vznká začarovaný kruh závislosti, která vás neodolatelně táhne znovu do nejbližšího fast foodu.

Tajemství je v závislosti na soli a cukru, kterou trpí v dnešní době skoro každý, vysvětluje Markéta Begany z pražského Výzkumného ústavu potravinářského.

„A když se k tomu přidá dostačené množství tuku, který chuť zchladí a zjemní, naše chuťové pohárky jsou zmatené. Navíc toho sníme mnohem víc než normálně, protože pocit nasycení se dostaví třeba až za dvacet minut.“

Past prázdných kalorií

Čtěte také

Přestože je obecně fast food velmi kalorický, jde o prázdnou energii, upozorňuje Jan Tuna, režisér, moderátor, dramaturg, scenárista pořadu ADOST! TelevizeSeznam.cz.

„Spočítali jsme, že když si dáme například velké hranolky, tatarku, hamburger a k tomu kolový nápoj, je to téměř 5500 kilojoulů. Ty člověk vážící 75–85 kilo spálí až po dvou hodinách běhu rychlostí 9 km/h.“ Dospělý muž, který sedí v kanceláři, by přitom za den měl přijmout maximálně okolo 9000 kJ, žena jen 6200 kJ.

Proč nepít kolu

Jeden kolový nápoj de facto vyčerpá denní příjem cukru. Navíc obsahuje kyselinu fosforečnou, a tedy i fosfor, který vyplavuje vápník z kostí. A bublinky v nápoji způsobí, že zmizí pocit žízně, přestože organismus nepřijal dostatečné množství tekutin.

Chtít kvalitu se vyplatí

Naštěstí oproti době před dvaceti lety si velké řetězce vlivem tlaku spotřebitelů už dnes dávají větší pozor na složení i způsob přípravy rychlého občerstvení. „Snížily množství soli, třídí odpad i za zákazníka, nedovolí si nekvalitní suroviny ani přepálené tuky,“ vypočítává Markéta Begany.

„Spotřebitelský tlak funguje,“ dodává Jan Tuna. „Když obracíme v ruce desetikorunu, máme obrovskou moc, když se rozhodujeme, za co ji utratíme a za co ne. Řetězce a obchodníci se totiž řídí tím, co chceme a co nechceme.“

Spustit audio

Související