Facebook není charita, ale firma. Společenskou zodpovědnost nečekám, konstatuje Jindřich Šídlo

4. únor 2019

Přesně před 15 lety spustil Mark Zuckerberg síť The Facebook, která spojovala posluchače Harvardské univerzity. Tento student se brzy dostal mezi nejsledovanější a nejbohatší celebrity světa a dnes Facebook zasahuje mediální i politický svět. Poskytuje síť víc výhod než nebezpečí?

„Facebook přináší stamilionům lidí potěšení, ale v poslední době se dostávají na povrch spíš negativa,“ uvedl v pořadu Pro a proti podnikatel v oblasti informačních technologií a politik Jiří Hlavenka.

Podle něj můžeme Facebook považovat za nejsilnější médium na světě, de facto neregulované. „Proto může být a je také velmi snadno zneužito v politickém a mocenském boji, až bych řekl, že může být hrozbou  pro demokracie všude ve světě.“

První rozhodnutí je, jestli se má Facebook regulovat. Já si myslím, že ano. Jestli se tak rozhodneme, tak pak pojďme hledat, jak bychom ho regulovat měli... Jsem přesvědčen, že Evropská unie bude ten orgán, který na tom začne pracovat jako první.
Jiří Hlavenka

Firma je prý nesmírně finančně silná. „Facebook už je nejen technická platforma, ale šiřitel zpráv do světa. Proto by měl být regulován, tak jako jsou ostatní media,“ věří politik.

„Facebook je něco úplně nového, ještě ani pořádně nevíme, co dělá. Regulace se podle mě bude postupně hledat... třeba tak, že politická reklama by měla být jasně označena včetně toho, kdo ji zadává. Na Facebooku je také 83 milionů falešných účtů,“ upozornil Jiří Hlavenka.

Regulace Facebooku je třeba. Ale jak ji udělat?

„Díky Facebooku jsem se dostal do spojení se spoustou lidí... Připomněl jsem si také složitost světa a trochu jsem zjistil, co lidi zajímá,“ popsal komentátor Seznam Zpráv Jindřich Šídlo.

Ten souhlasí, že regulace by byla na místě. „Ale nevím, jak ji v případě soukromé společnosti, silnější než některé státy, udělat. A pořád čekám, že mi to někdo řekne... Regulace je potřeba, ale také je otázka, kdo toto rozhodnutí učiní.“

V nadsázce říkám, že legenda o Facebooku jako projektu studenta letní univerzity je pěkná, ale ve skutečnosti jde o ďábelský produkt tajných služeb, protože ty by se zadarmo jinde k takovému množství informací nedostaly.
Jindřich Šídlo

Komentátor věří, že hlavní rozhodnutí stojí na Marku Zuckerbergovi. „Ale nevím, jestli přemýšlí v rozměrech širší společenské zodpovědnosti někoho, kdo spojuje 2,3 miliardy lidí, nebo je to jen čistý byznys, což asi je.“

„Když na sebe Facebooku řeknete všechno, tak se nemůžete divit, že o vás lidé spoustu věcí vědí a firma s tím pracuje. Nejde o charitu, ale o zisk... Facebook sám žádný vlastní obsah nevytváří. Ten mu neustále dodáváme my všichni,“ připomněl Jindřich Šídlo.

autoři: Veronika Sedláčková , oci
Spustit audio

Související