Expertka Alžběta Králová: Novinkou letošní prezidentské kampaně je masivní podpora neúspěšných kandidátů Petru Pavlovi
Jak se mění charakter kampaně před druhým kolem volby hlavy státu? Na co oba finalisté sází? Kampaň obou kandidátů na prezidenta komentuje před druhým kolem voleb expertka Institutu politického marketingu Alžběta Králová. „Už není čas měnit strategii, každá chyba se rychle projeví,“ říká v rozhovoru se Zitou Senkovou v pořadu Jak to vidí.
Specifikem kampaně před druhým kolem prezidenstkých voleb je čas. Toho není mnoho. „Kandidáti musí napnout veškeré síly a všechno se musí zrychlit,“ míní expertka Alžběta Králová z Institutu politického marketingu.
Čtěte také
Co během několika dní musí kandidáti zvládnout?„Rétorika je zrychlená a není prostor pro chyby.“
V čem je letošní kampaň jiná než ty předešlé? „Petr Pavel určitým způsobem ladí noty i s Danuší Nerudovou, Pavlem Fischerem a dalšími kandidáty, kteří ho podpořili,“ myslí si. S tak masivní podporou neúspěšných kandidátů jsme se dosud nesetkali.
Mají voliči volit, nebo raději zůstat doma?
Podle Králové Andrej Babiš musel výrazně přitvrdit. „Nadále i on potřebuje být velmi aktivní. Mám pocit, že chce lidem Pavlovu volbu určitým způsobem znechutit a jeho strategie je přimět lidi, aby k volbám nepřišli.“
„Celé to druhé kolo je takové mobilizační. Je potřeba, aby znovu přišli voliči, kteří volili v prvním kole a nejlépe ještě i další,“ vysvětluje Králová v rozhovoru se Zitou Senkovou. „Tým musí kandidáta připravit i na debaty,“ komentuje důležitost předvoleních debat Králová. Debaty jsou podle ní velmi důležitým prvkem, při kterém se dá hodně získat i ztratit. „Roli hraje i moderátor,“ myslí si Králová.
Mladí voliči jsou na sociálních sítích
Andrej Babiš i Petr Pavel jsou aktivní na sociálních sítích. Letošní kampaň se objevila na Instagramu, TikToku a kandidáti hledají i nové formáty.
V kampani se objevil horoskop i videohra.
Čtěte také
„Ukazuje se, že Andrej Babiš cílí i na voliče Pavla Fischera, protože se snažil k tomu využít návštěvu kostela. Začal s sebou nosit Jezulátko, stál ve frontě na české klenoty,“ poukazuje na styl kampaně expertka. „Petr Pavel se zatím soustředil hlavně na kontaktní kampaň.“
Jaký styl politického marketingu u nás zatím chybí? „Kampaň od dveří ke dveřím,“ míní Králová. „Dobrovolníci klepou na dveře nebo zvoní a dávají lidem letáčky. Někdy chodí i samotný kandidát, což je v Americe velmi běžná praxe a kampaň je na tom postavena,“ poukazuje na předvolební styl, který je tradiční ve Spojených státech. „Zároveň se dají zjistit data o daných voličích,“ doplňuje.
Související
-
Jan Kubáček: Pánové, a teď odkryjte karty. Druhé kolo vyhraje ten, kdo se bude ostřeji bít za voliče
Češi o víkendu rozhodli o tom, kdo postoupí do 2. kola prezidentské volby. Co ukazuje rozložení podpory Petra Pavla a Andreje Babiše? Kde načerpají nový volební potenciál?
-
Josef Šlerka: Uznat chybu, nebo být macho, co tu vládne? Největší chyby Nerudové a nového Andreje
Datový analytik a vedoucí oboru studia nových médií na Filozofické fakultě UK nabízí na Dvojce rozbor chování některých prezidentských kandidátů na sociálních sítích.
-
Denisa Hejlová: Prezidentská kampaň musí být agresivní. Špína a kostlivci se vytáhnou po Vánocích
Pomalu se rozbíhají kampaně prezidentských kandidátů. Jaké kampaně vůbec zabírají? A jaké jsou nejčastější taktiky, čím se vás snaží kandidáti ovlivnit?
Čekání na prezidenta
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka