Edgar Degas. Malíř tanečnic a nemilosrdně viděných ženských aktů

27. říjen 2014

I když ho okolí považovalo za velikána impresionismu, on se tomu léta sveřepě bránil. Co bylo za jeho posedlostí lidským tělem?

„Přezdívají mi malíř tanečnic. Nechápou, že tanečnice byly pro mne záminkou malovat pěkné látky a zachycovat pohyby,“ napsal Edgar Degas.

„Kdybych mohl jít vlastní cestou, byl bych se omezil na černou a bílou. Ale když máte za zády celý svět, který chce barvy a zase jen barvy! Nu což.“

Měšták a povaleč

Edgar Degas. Pro jedny byl významná osobnost, pro druhé bohém a povaleč. „Pařížský flamendr“ nebo „Pařížský měšťák“ mají často v podtitulku jeho monografie.

Pedantický mysogin

Povýšený, pedantický misogyn, který nesnáší psy, květiny a Židy. Malíř baletek, dostihů a nemilosrdně viděných modelek aktů. Takto vytvářeli jeho image někteří pamětníci, kritici a posléze opisovaly celé generace historiků umění.

Zodpovědný člověk?

A pak je tu ještě druhý obraz slavného malíře. Obraz, který jej zachytil jako nesmírně zodpovědného člověka. Ke svému okolí, rodičům a sourozencům. Muže s pověstí mimořádně duchaplného člověka.

Účinkují: Martina Nováková, Kamila Sedlárová a Pavel Novotný
Režie: Pavel Krejčí
Autor: Igor Froněk

Ostatní Příběhy slavných najdete v iRadiu.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.