Dobrý spánek je jedním z principů dlouhověkosti, říká lékař David Frej

Volný den (ilustrační foto)
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Volný den (ilustrační foto)

Peskujete děti nebo partnera za to, že ráno dlouho vyspávají? Napřed si zjistěte, jak mají nastavené biologické hodiny a jestli jsou to sovy, nebo skřivani. Nebo je možná nechte v klidu dál spát. Spánek je totiž zárukou dlouhověkosti.

Chronomedicína se zabývá vlivem biologických hodin na náš organizmus. Jeho centrum sídlí v mozku a má velikost špendlíkové hlavičky. „A tenhle miniaturní orgán řídí nejen naše orgány, ale i naše chování,“ říká lékař David Frej.

Vnitřní časový systém máme daný geneticky. Pokud chodíte brzy spát a ráno brzy vstáváte, jste skřivani. Sovy to mají naopak. Má to i své praktické dopady. „Ranní typy si pamatují dopoledne, sovy spíš odpoledne a večer.“ To je dobrá rada třeba pro studenty.

Může za to žárovka

Světlo, tedy střídání dne a noci, má nejvýraznější vliv na seřizování našich biologických hodin. „Ale i když lidi zavřete do tmy, zjistíte, že jsme všichni naprogramovaní na 24 hodin,“ vysvětlil lékař David Frej.

Čtěte také

Lidi jsou denní tvorové, proto se na nich negativně projevují noční směny. „Biologické hodiny mají naštěstí schopnost se přizpůsobovat. Ale mezi 01:00 a 04:00 vzniká takzvaná spánková opilost, kdy nejsme schopni rychle reagovat a rychle se koncentrovat. Tehdy vzniká nejvíc nehod a neštěstí.“

Nadměrné množství světla pak potlačuje vylučování melatoninu, laicky zvaného spánkový hormon. „Tlumí se světlem a zjistilo se například, že působí proti rakovině.“

Své nedospánky už nedospíte

Spánku se lékařská věda věnuje zatím hodně okrajově. Je to jen na škodu. „Už ve starodávných spisech se dočteme, že spánek se považoval za první princip dlouhověkosti.“ Za optimální délku se považuje 7 a půl hodiny.

David Frej

Spánkový deficit je v současnosti výrazný. „Lidi spí běžně o jednu hodinu denně míň. A to je za týden sedm. Dospat se můžeme, ale systém už je narušený. O víkendu bych doporučoval spát jen hodinu nebo dvě navíc.“

Je prokázáno, že člověk, který nespal 24 hodin, se chová, jako kdyby měl v krvi jedno promile alkoholu. „To znamená, že je nebezpečný třeba na silnici.“

Jak spát zdravě?

Aby byl spánek kvalitní, není dobré spát u televize nebo rozsvícené žárovky. Úplná tma by být taky neměla, protože je nepřirozená. „Je jen dobře, když zvenku proniká tlumené světlo.“

Důležité je, aby v ložnici nebyla žádná elektronika, včetně mobilu, protože působí negativně na spánek. „I když ji vypneme a necháme v pohotovostním režimu.“ Je to ten pověstný elektromagnetický smog a David Frej radí vypínat všechny spotřebiče ze zásuvky.

Proč se některé nemoci projevují víc ve dne? Kdy je nejlepší brát prášky na různé nemoci? Poslechněte si ze záznamu v iRadiu.