Dobová reportáž: Slavnostní zahájení zkušebního provozu pražského metra před 50 lety. Pro strojvedoucí bylo plné adrenalinu

26. leden 2024 08:00, aktualizováno

V lednu 1974 - tedy před padesáti lety - vyjely na slavnostní první zkušební jízdu vozy pražského metra. Souprava měla dva vagony sovětské výroby a jela z Kačerova do stanice Sokolovská, což je původní název dnešní Florence. Výstavba pražského metra měla v té době několikaleté zpoždění, proto byla jeho dostavba velkou prioritou pro komunistické vedení země. To se samozřejmě odrazilo i na zkušební slavnostní první jízdě.

„Veselá nálada, radostné vzrušení a hrdost nad vykonanou prací,“ tak začíná dobová reportáž Československého rozhlasu z konečné stanice Kačerov při první slavnostní zkušební jízdě pražského metra v roce 1974.

Poslechněte si celou reportáž z roku 1974

Zkušební jízdy se účastnila celá plejáda komunistických funkcionářů, i když ti nejvyšší ještě chyběli. Ti se chystali až na oficiální otevření metra. Soudruhů ale přišlo hodně, nastoupili do vagonů a souprava se rozjela. „Kolem okna se míhají svazky kabelů. Vůz se lehce pohupuje. Jízda je skutečně příjemná,“ zní také z dobové reportáže.

Čtěte také

„Příjemná možná, ale pro obsluhu soupravy byla plná adrenalinu,“ říká vedoucí archivu Dopravního podniku hl. m. Prahy Robert Mara a vysvětluje proč. „To byly opravdu první jízdy těch vozů vlastní silou v tunelu. Do té doby jezdily jenom venku na povrchový zkušební trati na Kačerově.“

Atmosféra jízdy odpovídala době. A podle Mary je potřebné si také uvědomit, že Praha měla za sebou už desítky let, kdy se na metro čekalo. „Mělo tu cestu hodně trnitou a dlouhou,“ konstatuje vedoucí archivu.

První jízda po celé trase metra C dne 29. 12. 1973

Při zkušební jízdě jela souprava maximální rychlostí 20 km/hod, její stanovená maximální rychlost byla 80 km/hod a průměrná 35 km/hod, což přivedlo reportéra v tehdejší reportáži na „zajímavou“ otázku. „To je přibližně stejně taková průměrná rychlost, jakou má metro v Moskvě?“ A odpověď byla samozřejmě také v duchu doby. „Ano, je to přibližně stejná průměrná cestovní rychlost, jakou má metro v Moskvě.“

První trasa pražského metra, tak zvané Céčko, se slavnostně otevřela o pár měsíců později, devátého 9. května 1974 na výročí osvobození Československa Sovětskou armádou. Měla tehdy devět stanic, například Mládežnickou, tedy Pankrác, nebo Gottwaldovu, což je dnešní Vyšehrad.

První jízda po celé trase metra C dne 29. 12. 1973
autoři: Ľubomír Smatana , JMys
Spustit audio