Denisa Hejlová: Jakmile se vláda chová jako rodič k malému dítěti, lidé zákonitě odmítají poslouchat

3. únor 2021

Každá krize probíhá podle podobných opakujících se vzorců. Semknutí zpravidla brzy vystřídá deziluze a neochota participovat. Proto je velmi důležité umět strategicky komunikovat.

Čtěte také

Strategie, jak informovat veřejnost, kterou zvolila během pandemie česká vláda, budí emoce už řadu měsíců. A to z mnoha důvodů. Jedním z nich je i rozdíl v tom, jak vláda komunikovala s veřejností na jaře loňského roku a s čím přichází nyní.

Na jaře byla situace nová, politici se velmi snažili být vidět v médiích, pořádali mnoho tiskových konferencí a snažili se informovat o všem velmi detailně. Pak ztratili ostražitost, a na podzim se jim už nepodařilo získat pozornost a pochopení lidí zpět, říká v pořadu Jak to vidí... Denisa Hejlová.

Scénář krize

V čem je strategická komunikace tak důležitá? Je to velmi důležité právě v období krize. Vláda musí umět přesvědčit lidi o tom, že má situaci pod kontrolou, že ví, co dělá, a že jim to umí vysvětlit. Strategická komunikace učí i to, jak lidem naslouchat a jak reagovat na jejich zpětnou vazbu.

Bohužel řeč politiků strategické komunikaci příliš neodpovídá. Podle Denisy Hejlové by jejich komunikace měla vycházet ze scénáře krize, neboli epidemiologického plánu, který má vláda připravený dopředu.

Analogii můžeme najít například u velkých firem, které se pravidelně připravují na různé krize. Simulují se různé situace, stanovuje se, kdo za co bude odpovědný, kdo co bude říkat.

Méně by bylo více

V porovnání s okolními sousedy, je možné říci, že mnohem lépe s veřejností komunikuje například Německo. U německého modelu se dá za úspěšný považovat fakt, že většinu epidemiologických opatření nekomunikuje vláda, ale odborný institut.

Čtěte také

Z dlouhodobých výzkumů totiž vyplývá, že když o něčem informuje politik, má mnohem nižší důvěryhodnost než expert. Kdyby čeští politici vybrali jednu instituci, která by konzistentně informovala o všech opatřeních, určitě by to pomohlo.

Opak je však pravdou. Podle Denisy Hejlové u nás komunikují všichni a někdy toho říkají až příliš mnoho. Na vině jsou i média, která proto, aby získala co největší pozornost, dávají prostor různým protichůdným a extrémním názorům.

Neškodilo by, kdyby vláda objem informací snížila. Když se totiž lidé v záplavě informací přestanou orientovat, ztratí i chuť je vůbec vnímat. Lepší by bylo, kdyby se vláda snažila lidi pozitivně motivovat, nechala jim větší svobodu v rozhodování a spíše je pobízela, aby se připojili do společné lodi. Jakmile se ale chová jako rodič k malému dítěti, které ještě nemá vlastní rozum, pak lidé zákonitě rezignují na to poslouchat úplně cokoli,“ uzavírá host Dvojky.

Další témata rozhovoru: mediální kampaň k očkování proti covidu-19; role sociálních sítí v době pandemie; informační gramotnost.

autoři: Zita Senková , opa
Spustit audio

Související