David Mareček: Každý občan EU by měl mluvit dvěma cizími jazyky

ve škole

Národní ústav pro vzdělávání připravil novou a ambiciózní koncepci výuky cizích jazyků na léta 2017−2022. Chce tak zvýšit mnohdy spornou úroveň učení v našich školách.

„Konečně,“ říká generální ředitel České filharmonie David Mareček. „Je to velmi zanedbaná část vzdělávání. Naše společnost pořád nedoceňuje význam jazykového vybavení každého z nás.“ Jako kdyby to byl pro Čechy nějaký luxus umět se domluvit v cizím jazyce.

I skladník ve šroubárně...

Sám Mareček to považuje za důležitější výbavu do života než jiné školní předměty. „Jazyk otevírá svět a pořád platí: Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem.“ Podle Marečka by se v cizině měl domluvit každý, vysokoškolák i řemeslník. A stejně tak každý by měl mít možnost se v zahraničí uživit.

Nenásilnou formou učení jsou pro něj představují anglické filmy s anglickými titulky. „Tohle pomáhá a moc to nestojí. Stejně jako když děti hrají hry nebo sledují youtubery. To normálně rodiče zakazují. Ale dětem to může mimoděk pomáhat s pochopením cizí řeči.“

EU jde ještě dál

Mareček taky vítá navrhovanou novinku, podle které by každý učitel cizího jazyka musel povinně vyjíždět na zahraniční stáže. „Jsem docela v šoku, že ji dosud neměli. Je to stejné, jako kdyby se učitel lyžování naučil jezdit pouze na trenažeru a pak to bez praxe předával dál.“

Evropská unie jde ještě dál. Navrhuje, aby každý Evropan uměl mluvit alespoň dvěma cizími jazyky. „S tím docela souhlasím. Angličtina by měla být číslo jedna a další jazyk by si studenti volili podle oborů. Ale každý by měl umět alespoň jeden jazyk opravdu pořádně.“