Co dělat, když vyzvedneme jiné zboží než očekáváme?

11. říjen 2012

Středeční poradna patřila nevyžádanému zboží. Více se dozvíme v neuatorizovaném a needitovaném přepisu poradny Dvojky.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, tušíte správně, v sedmé minutě po desáté hodině teď už v osmé minutě vás čeká rubrika Rodinné finance, dnes se Světlanou Ryskovou. Přeji hezké dopoledne.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Hezké dopoledne.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Světlano, vy jste si vybrala téma, které bezesporu potkalo minimálně jednou v životě každého z nás, nevyžádané zboží, potažmo i třeba nevyžádané služby. Určitě jsme minimálně jednou v životě dostali nějaké produkty, o které jsme nestáli, ale přesto jsme za ně měli zaplatit, dostali jsme dobírku se zbožím, které jsme si neobjednali a stejně jsme za ni museli zaplatit a dozvěděli jsme se až poté, že to zboží není to, které jsme si objednali. Řekněte mi, co dělat, když dostaneme nevyžádané zboží anebo nám někdo nabídne služby a my jsme vyzváni, abychom zaplatili, přestože jsme si jich nežádali?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Když to takhle jednoduše postavíte, tak odpověď je jednoduchá, nic neplatit. V podstatě my nemůžeme dnes říci, že by firmy měly mít zakázanou možnost nás oslovovat pomocí mailu, pomocí pošty a podobně a nabízet nám svoje zboží, to by asi nebylo korektní vůči nim. Pokud ta firma je solidní, dodržuje všechna spotřebitelská práva, nevhazuje reklamní zásilku do schránky označené, že si nepřejeme vhazování reklamních zásilek, na té reklamní zásilce je jasně napsáno, že je to vzorek zboží, a tak dále, tak je všechno v pořádku, je to její právo, my ten vzorek můžeme vyhodit, použít, dělat s ním, co chceme, ale pokud je neobjednaný, tak v podstatě my nejsme povinni ani platit, ani reagovat, ani posílat vzorek zpátky, prostě nemusíte reagovat vůbec nijak. Samozřejmě některé firmy toho zneužívají, zneužívají neznalosti většinou starších lidí, proto bych chtěla upozornit především seniory, aby si na to dali pozor, no, a obešlou toho seniora znovu nebo toho potenciálního klienta, a buď mu pošlou větší část toho zboží, to znamená větší balení a tak dále a plus už složenku k zaplacení. Někdy dokonce jsou tak neomalené, že žádají zpětně zaplacení toho prvního zaslaného vzorku. To už je samozřejmě složitější, protože většina zejména seniorů na to reaguje poměrně citlivě a neví si rady, neví tedy, jestli i tento vzorek může vyhodit, nebo ho mají zaslat zpátky na vlastní náklady, což bývá zase pro ně problém, musí někam nést balíček a tak dále, shánět odesílatele a podobně. Čili i v tomto případě, že ten adresát nereagoval, nic si neobjednal, nepodepsal žádnou smlouvu, nekontaktoval toho dodavatele, opět nereagovat, neplatit, prostě jakoby se nic nestalo. Samozřejmě se může stát, mohou nastat dvě varianty, které jsou na to řešení složitější, můžeme dostat na svoji adresu zásilku, která není určena nám, buď je tam jiné jméno nebo prostě pošťačce se splete jenom a dodá nám nějaké zboží, které jsme si neobjednali. Tady už je to složitější a toto zboží bychom měli vrátit a měli bychom ho vrátit samozřejmě poště, která zřejmě udělala nějakým nedopatřením chybu a doručila nám něco, co nám nepatří. Pokud jsme to zboží rozbalili, měli bychom ho zabalit a odnést tedy na poštu nebo přímo ho předat pošťačce.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobře, ale co máme dělat třeba v případě, že si skutečně takto omylem vyzvedneme třeba dobírku, zaplatíme to, očekáváme jiné zboží, nezkontrolujeme to, a pak nám tam, mně se stalo, že mi takhle nějaká firma poslala noty jedné rockové kapely, což jsem opravdu úplně neužila, ale musela jsem je zaplatit, tu firmu, přestože jsem se snažila, jsem nikdy nedohledala, protože ta adresa vedla do jednoho domu na úpatí kopce nad Smíchovem, ve kterém žijí squatteři a ti tvrdili, že tu firmu nevedou a já jsem jim i věřila. Co mám dělat, když už jsem zaplatila?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
To je bohužel velký problém, protože samozřejmě tady může dojít k dvojí situaci, buď vy jste zběhlá, nakupujete na internetu, velice často vám chodí zboží na dobírku a vy si skutečně nepamatujete nebo nezkontrolujete, jestli je to to zboží, které jste si objednala nebo jiné zboží, které jste si neobjednala, zásilku převezmete, zaplatíte, přijdete domů a zjistíte, že to je něco jiného. Samozřejmě, pokud si objednáváme zboží dálkově, to znamená, nenakupujeme v obchodě, platí, že jo, do 14 dnů můžeme vrátit a máme právo na to, že nám dodavatel musí vrátit do 30 dnů zaplacené peníze, včetně toho poštovného a balného, které je většinou v té ceně. Složité je to, jak to bylo ve vašem případě, když jste tu firmu nedohledala, protože tady se samozřejmě, tady musíte tedy pátrat v obchodním rejstříku, zjistit, kde je sídlo té firmy, oficiální sídlo té firmy, pokud se vám na to oficiální sídlo té firmy podaří nějakým způsobem se nakontaktovat a zjistíte, že ne, že tam tedy ta firma nesídlí, musíte jít tedy na živnostenský úřad, který vydal toto povolení, zjišťovat, kde ta firma je, podat stížnost, můžete podat stížnost na obchodní inspekci, ale myslím si, že to je taková kalvárie, že to většina lidí vzdá a prostě těch pár set korun obětuje, někdy to je i víc, a toho bohužel ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Čímž jim samozřejmě nahráváme.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, ano, toho bohužel fiktivní firmy anebo firmy, které se skrývají za nějakou adresou a vlastně prvoplánově zasílají nepříliš cenné zboží za poměrně vysokou částku, tak toho zneužívají ke klamání. Samozřejmě můžeme podat i žalobu na policii, protože to je neoprávněné obohacení té firmy, ona tady přijala nějaké peníze, které jí nenáležely a měla by je vrátit, pokud byste vrátila tu zásilku.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Nicméně tak či tak nás ty firmy přivedou do stavu, že ať už to nahlásíme na policii, nebo to rozhodneme dohledat sami, tak s tím strávíme velice pěkný měsíc vztekání, spousty času a podobně. My si za malou chvíli řekneme se Světlanou Ryskovou, zdali se skutečně má cenu třeba v tomto případě obracet na policii, obracet na soud a zdali třeba náhodou neví o nějakém případě, kdy jsme odmítli zaplatit zboží, které jsme si neobjednali a třeba za námi přišel i exekutor. Vy nám samozřejmě posílejte vaše dotazy, vaše příběhy, a to na číslo 221552525 nebo 2424, tam nám je samozřejmě neposílejte, ale telefonujte, ale posílejte nám je na web jejakaje@rozhlas.cz, případně formou SMSky na R2 mezera JEJAKAJE mezera text vašeho dotazu, a to na číslo 9077704.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Frank Sinatra se nás pokoušel přesvědčit, že New York je to správné místo i žití, nevím, jestli tam se může stát, že dostanete nevyžádané zboží, myslím si, že ano, ale nevím, zdali tomu tak bylo i v časech starého dobrého Franka Sinatry. My právě teď tady máme Světlanu Ryskovou a v Rodinných financích probíráme téma nevyžádané zboží. Máte samozřejmě přednost ve svých dotazech, proto zvedám telefon a ptám se - kdo tam? Dobrý den.
posluchač
--------------------
No, dobrý den. Nemám puštěný rádio, takže nevím, jestli to jsem zrovna já.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Jste to vy a jste vzorný, děkuju.
posluchač
--------------------
Mně se stalo asi tohle to, tak přibližně před 4 měsíci jsem byl oslovenej telefonem, tahle nevím, jak se k němu dostali, že mi nabídli nějaký zboží švýcarské firmy a byly to buď slipy, trenýrky nebo já nevím co ještě, bylo tam ještě něco třetího, tak, pánských spodních prádel a já jsem ocenil tu snahu a tu vyřídílku té paní, tak jsem řekl, že souhlasím s tím jedním kouskem, který byl jako vzorek, to mi přišlo, zaplatil jsem a víc jsem nechtěl. A teď asi za 2 nebo 3 měsíce na tohle, mi přišlo, řeknu, je to tak, já nevím, 2 měsíce, mi přišla upomínka, že jsem nezaplatil za kusy zboží, který jsem nedostal. S tím, že jsem okamžitě zavolal na to číslo, který tam bylo uvedený a řekl jsem jim, v tu chvíli jsem byl docela rozčilenej, tak jsem jim řekl, že prostě jsem ocenil poprvé tu snahu té paní, ale že jsem jí neřekl, že budu chtít znova další zboží a oni mi ho klidně poslali a ještě navíc právě, kdyby jenom ta platby za ty dva kusy, který tam někde měly být, ale oni si tam ještě připsali to, že to je upomínka, tak dalších já nevím, 60 korun a ještě k tomu. Takže já jsem jim teda řekl, že zboží nemám, platit nic nebudu, od tý doby se neozvali, ale teď by mě zajímalo, když by se tohle někomu stalo, jak by dopadl, když udělá to, co já, dál se o to nestará. Jinak ...
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, ano, to je určitě svízelná situace, protože samozřejmě tam je možné, pokud ta firma bude agresivnější, tak bude hrozit exekucí a podobně. Tady jde o to, jestli vy jste si skutečně neobjednal v žádném případě a žádnou formou další zboží. Může to být například ukryto tak, že v tom prvním balíčku, který vám zaslala firma, mohla být nějaká, nějaké obchodní podmínky, nějaká smlouva a podobně, kde bylo napsáno, že tedy automaticky vám posílají ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Pošlou a tak dále, pokud to nezrušíte třeba.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, pokud to nezrušíte třeba do 14 dnů, na to je potřeba si dát velice pozor, aby tam nebyla žádná záminka proto, proč by vám posílali další zboží. Jinak ty firmy si mají telefonáty nahrávat, to znamená v případě, že my třeba ne jako tento pán, ale nechtěli bychom vůbec využít té nabídky, je potřeba do toho telefonu jasně a zřetelně říct, že si nepřejeme, aby nás dál obtěžovali a nepřejeme si, aby nám zasílali jakékoliv svoje zboží a služby. Měli by si to nehrávat. My jsme tady o těch telefonických nabídkách jednou také podrobně hovořili. No, a samozřejmě, pokud by ta firma nějak naléhala, tak je potřeba, aby ona prokázala, že to zboží skutečně pánovi dodala. Pokud mu ho nedodala, on ho nepřevzal, tak tam není žádný základ proto, aby se oni dožadovali toho plnění.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Musí být podpis na poště na nějakém formuláři a podobně. Nicméně přesto s tím ještě může náš posluchač nějakou řekněme v uvozovkách polízanici ...
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Nepříjemnost určitě, určitě.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
... mít a v tomto případě, musím říct, že mě až dojímalo, když jsem slyšela tu slušnost pána, který nám volal, uctivost a v tomto si myslím, že platí to, co říkal Miloš Kopecký, nemilovat, neslibovat, v tomhle případě být skutečně nekompromisní. Doufejme tedy, že tímto martýrium našeho posluchače skončilo, ale musí se ...
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Jinak se obrátit na obchodní, na Českou obchodní inspekci, pokud by tam byly nějaké výhrůžky, může jít na policii, protože tam by šlo o neoprávněné obohacení, čili on by mohl v podstatě podat podnět policii, aby přešetřila ...
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže Česká obchodní inspekce anebo policie? Dobře, zvedneme další telefon. Přeji hezké dopoledne, můžete se ptát.
posluchačka
--------------------
Dobrý den, tady je Marie Braunová.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Dobrý den.
posluchačka
--------------------
Okres Příbram. Prosím, já mám takový dotaz, nevím na koho se obrátit a myslím si, že paní Rysková by to mohla vědět, týká se to ale pojišťovny. Prosím vás, jako uzavřelo se pojištění na bytový zařízení nebo něco takového mimo ještě pojištění, co je na barák.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ano, ano.
posluchačka
--------------------
Tak to chceme vypovědět teďko, protože to je pro nás celkem neúnosný a chtěla bych vědět, chtěli jsme to prostě odhlásit, jako včas odhlásit a pojišťovna to prostě nepřipustí odhlásit, aspoň to snižuje, je to možný, že to můžou takhle nutit?
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ne, vy musíte písemně tu smlouvu vypovědět, tam jsou určité podmínky výpovědi té smlouvy, je tam nějaká výpovědní lhůta, a vy dokonce máte nárok na to, pokud tu smlouvu vypovíte a zbývá ještě například jste zaplatila na rok dopředu a v polovině toho roku vypovíte, tak ještě máte nárok na to, aby vám zbytek toho pojistného vrátili.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, milá Světlano Rysková, ...
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Ale písemně, určitě písemně, neodbývat to telefonátem.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Raději ne.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Doporučený dopis určitě s dodejkou.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Já vás v tuto chvíli pozvu na to, abyste chatovali, protože naši posluchači nám ještě volají a najdou vás teď na webu dvojka.rozhlas.cz. Já myslím, že ta rada zní jednoznačně, nejprve, první instance je Česká obchodní inspekce, další je tedy policii.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Pokud tam dojde k nějakému vyhrožování, nátlaku a podobně.
Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
V každém případě byste si, milí posluchači, měli dát pozor, nic neslibovat a pro jistotu nic neobjednávat, protože vás mohou potom čekat, ne všechny firmy jsou takové, ale může se to stát a je to potom pro vás velice nepříjemné. Pokud bude potřeba, ještě se tomuto tématu budeme věnovat v některých příštích poradnách a, Světlano Rysková, já vám pro tuto chvíli moc děkuju.
Světlana RYSKOVÁ
--------------------
Hezké dopoledne.


Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.