Brambůrky? Cola? Nebo skutečně zdravá škola?

15. říjen 2015

Ministerstvo školství stále není schopno jasně říct, co je zdravá strava. Zásobovači školních automatů se bojí, že jejich produkty přísnější limity nesplní. Specialistka na výživu Margit Slimáková by automaty nejraději zakázala úplně.

Novela bez vyhlášky je k ničemu

Prvního září začala platit novela školského zákona omezující prodej nezdravých potravin ve školách. Aktuálně se čeká na vyhlášku, která určí, jaké potraviny jsou v rozporu s výživovými požadavky.

„Novela prozatím nezměnila vlastně nic,“ říká specialistka na výživu a zakladatelka projektu Skutečně zdravá škola PharmDr. Margit Slimáková.

Ministerstvo zdravotnictví i Státní zdravotní ústav vydaly koncem léta alespoň svá doporučení, se kterými Skutečně zdravá škola v zásadě souhlasí. V čem je tedy problém?

Například dodavatelé mléčných výrobků v programu Mléko do škol zjistili, že velká část jejich výrobků doporučením nevyhovuje. „Seznam je prý tak přísný, že dodavatelé údajně nemají potraviny, kterými by ty automaty naplnili. Takže jejich zástupci, lobbisté, chodí plakat na ministerstvo zdravotnictví a prosí o zmírňování podmínek,“ říká Slimáková.

Mléčný výrobek je zdravý, pakliže má méně než 10 % energie z cukrů. V rámci Programu Mléko do škol, který je podporovaný státem i Evropskou unií, se dodávají i mléka, která mají 65 a více % energie z cukrů.

„To už nejsou mléka, ale sladkosti,“ říká specialistka na výživu. „Automaty podle nás nemusí být vůbec. Spíš bufety a v nich čerstvé potraviny, které budou připravovat přímo paní kuchařky z jídelny,“ dodává.

Co mohou udělat rodiče?

Margit Slimáková varuje před nízkotučnými a nízkokalorickými dietami

To, zda bude škola dětem nabízet zdravé potraviny, je tedy zatím v kompetenci ředitelů a zřizovatelů škol. „Známe ředitele, kteří mají zájem o zdravou výživu, ale pod nařízením, nebo silným doporučením zřizovatele, který je jejich zaměstnavatel, mají automat pořád ve škole,“ tvrdí Slimáková.

Pokud se najde rodič, kterému se situace v konkrétní škole nelíbí, měl by si najít „spojence“. V každé třídě nebo škole je pár aktivních, stejně smýšlejících rodičů. Tuto skupinku je pak třeba doplnit místním zdravotníkem, který bude jistit a garantovat odbornou správnost rodičovských argumentů a zástupcem lokálních médií.

Margit Slimáková této skupině dále doporučuje zmapovat situaci ve škole, vybrat dva tři nejpalčivější problémy a s nimi jít za ředitelem školy. Pokud zjistíte, že ředitel onou „žábou na prameni“ není, je třeba zajít za jeho zaměstnavatelem, tedy zřizovatelem školy. Veškeré teoretické podklady jsou k dispozici na stránkách projektu Skutečně zdravá škola.

Spustit audio