Barum: Český výrobce pneumatik těžící z dědictví krále obuvi, zámečníka a dvou bratrů, které uhranul kaučuk

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Jan Kovařík
0:00
/
0:00

Výroba vzduchem huštěných pneumatik je relativně novým průmyslovým odvětvím. První pneumatika vznikla jako experiment pana Dunlopa už v roce 1888. Když nastal rozmach automobilového průmyslu, přispěli svojí troškou do mlýna bratři Michelinové. A po nich mnozí další. Jako například ve Zlíně Tomáš Baťa.

Účinkuje: Jan Kovařík
Připravily: Světlana Lavičková a Jitka Škápíková
Dramaturgie: Magdalena Šorelová
Zvukový mistr: Jitka Špálová
Zvukový design: Jiří Litoš
Premiéra: 8. 12. 2020

Automobilový průmysl v Československu se začal rozvíjet ve 20. letech minulého století. Pneumatiky se ale dovážely ze zahraničí a byly velmi drahé. To byl fakt, který nemohlo přehlédnout vedení zlínských Baťových závodů. Král bot si velmi dobře uvědomoval, že výroba pneumatik je obor, který je třeba rychle chytit za pačesy.

Proč zrovna výrobce obuvi?

Tomáš Baťa

Proč stál u výroby pneumatik u nás legendární výrobce obuvi Tomáš Baťa, má svoji logiku. Není nijak překvapivé, že právě Baťa měl velký zájem o rozvoj automobilové dopravy.

Dobře věděl, že nestačí jen zboží vyrobit, je třeba ho také dostat k zákazníkovi. A obout nákladní vozy, brázdící cesty od výrobce k zákazníkům, kvalitními pneumatikami, to byl prostě základ.

V roce 1931 byly v tehdejších Baťových závodech vyrobeny první duše a pláště pro bicykly a o rok později byla spuštěna výroba pneumatik i pro osobní a nákladní automobily.

Baťa nepodcenil reklamu, ani co se týče pneumatik. A nechodil po kováříčcích, oslovil rovnou prvorepublikovou celebritu Vlastu Buriana.Ve svém malém zlínském Hollywoodu začal vyrábět vlastní filmové reklamy.

A zrodilo se Barum...

Po druhé světové válce zareagovalo ministerstvo dopravy na poničené silnice i na to, že majitelé vozů jezdili na ojetých pneumatikách roky, protože na výměnu neměli peníze.

Ve skladech Baťovy továrny ale ležela obrovská zásoba nepoužitých gum. Proto byla uzavřena dohoda o vytvoření nové obchodní organizace, která měla za úkol zastřešit distribuci a prodej pneumatik. A tak v roce 1947 vznikla značka Barum, spojením značek Baťa, Rubena a Mitas. V roce 1948 bylo zaregistrováno dodnes používané logo Barum – okřídlené písmeno B.

Logo společnosti Barum, okřídlené B, vzniklo v roce 1948

Vzhledem ke svému významu se prvním majitelem nové značky stal Baťa. Po znárodnění se Baťovy závody přejmenovaly na Svit a gumárenská výroba byla vyčleněna do podniku s názvem Rudý říjen. 

Pneumatiky Barum se osvědčily. Závodní vozidla na nich vyhrávala řadu motoristických soutěží. Od roku 1959 se začaly vyrábět první bezdušové pláště a v roce 1967 přišla na svět první radiální pneumatika Barum. V 70. letech byla postavena nová továrna v Otrokovicích, jedna z nejmodernějších ve střední Evropě. A společnost Barum začala vyvážet své výrobky do celého světa.

Rubena a příběh zámečníka

Barum ale není pouze Baťa. V roce 1908 v Náchodě začal jistý Josef Kudrnáč s výrobou chemicko-technických preparátů a různých druhů napouštěných ucpávek. Jenže sotva se začal podnik úspěšně rozvíjet, přišla první světová válka. Po válce Kudrnáč navázal tam, kde skončil, a časem přenechal podnik svému synovi Jaromírovi.

Na začátku 20. let přibral Kudrnáč jako společníka Jaroslava Hakaufa a společně zahájili výrobu technické pryže a dalších gumárenských výrobků. Po pár letech se cesty obou partnerů rozešly – Jaroslav Hakauf odešel do Hradce Králové a Kudrnáč v Náchodě zahájil výrobu veloplášťů a veloduší. Na samém prahu 30. let tak byla u Kudrnáče v Náchodě vyrobena první česká autopneumatika a autoduše.

Osudy obou továren se znovu spojily až po skončení druhé světové války. Po ní přešly obě firmy pod národní správu, z firmy Kudrnáč vznikl národní podnik Rubena Náchod a hradecká gumovka Jaroslava Hakaufa do něj byla začleněna. Odtrhla se teprve roku 1953, kdy vznikl samostatný podnik Gumokov Hradec Králové.

Mitas a mimosilniční pneumatiky

Pod písmenem M ve značce Barum se skrývá firma Mitas, jejíž počátky se datují do roku 1933.

Čtěte také

Tehdy si v Praze-Strašnicích založil francouzský výrobce pneumatik Michelin svou dceřinou společnost. Továrna vyráběla pneumatiky a duše pro automobily, motocykly a jízdní kola. Během války závod zabrali Němci a přinutili jej orientovat se na pogumování různých kovových součástí pro válečnou výrobu.

Po válce byl podnik zestátněn a vrátil se k civilní výrobě. V roce 1947 byla vypsána soutěž na nový název závodu. Vyhrál název Mitas, jako spojení Michelin a Veritas, což byla firma z Hrádku nad Nisou, která vyráběla obruče na dětské kočárky a byla k firmě Michelin přičleněna. Doménou firmy se stala výroba pneumatik převážně pro mimosilniční využití – pro traktory, zemědělské a stavební stroje, vysokozdvižné vozíky či letadla.

V roce 1993 se Barum stal součástí nadnárodního koncernu Continental. Historie německé gumárenské společnosti vyrábějící zprvu tlumiče pro podkovy koní se začala psát už v roce 1871. 

Co všechno se v Baťových závodech vyrábělo? A co vyrábí Continental dnes? 

autoři: Jitka Škápíková , Magdalena Šorelová
Spustit audio

Související