Babington má v Británii nejlepší výsledky ve vzdělávání romských dětí. Zkříží jim brexit plány?

Rozhodnutí britských voličů odejít z Evropské unie vyděsilo tisíce českých a slovenských Romů, kteří ve Spojeném království žijí. Někteří se už dokonce rozhodli Británii opustit. Neklid v komunitě se přenesl i do období před nadcházejícími parlamentními volbami v Británii, v nichž představuje brexit jedno z hlavních témat.

Střední škola Babington v anglickém Leicesteru má v posledních letech v Británii nejlepší výsledky, co se týče vzdělávání romských dětí. Studuje je jich tu několik desítek. Atmosféra ve zdejší romské komunitě se prý ale po unijním referendu dramaticky změnila.


S rodiči se snažíme být aktivnější. Rozdáváme letáky s informacemi, kdo by měl nárok na britské občanství, a co všechno takový krok vyžaduje. Stejně tak s nimi řešíme, kdo by měl po dokončení brexitu nárok na trvalý pobyt, a kdo nikoli. MARK PENFOLD, UČITEL

„Například mnoho romských rodičů si myslelo, že po aktivaci článku 50 Lisabonské smlouvy u nich 15. března zaklepe britská policie a pošle je zpátky do vlasti. Uvěřili nějaké informaci, která se rozšířila přes Facebook. Že brexit do této komunity zasel obavu, je ještě hodně slabý výraz,“ popisuje pedagog Mark Penfold, který má ve škole na starosti inkluzi romských studentů.

Dominik je úspěšný romský absolvent Babingtonu, jehož škola, zatím s minimální učitelskou kvalifikací zaměstnala, aby sympatický slovenský mladík sloužil dětem jako takový chodící vzor.

„Zaměstnali mě tu jako model pro romské děti, aby věděli, že to jde, že tu nejsou žádné rozdíly. Inspiruji je, aby se více učili, měli lepší známky, výsledky, aby šli dál, měli motivaci a chtělo se jim učit,“ vysvětluje.

V Babingtonu zastávají filosofii, že záleží na každém dítěti. Mezi romskými studenty dosáhli vynikající docházky, která přesahuje 90 procent. Dostat dítě do školy, a to skoro za každou cenu, pomáhá už několik let i romský asistent Ján Dunka. „Musíme vědět přesně každý den, co je s dítětem, proč není ve škole. Nemůžeme to nechat na další den nebo týden,“ říká.

Babington Community College

Učitel Mark Penfold tvrdí, že škola se aktivně do debat o brexitu nepouští. Romské děti ale prý někdy samy znepokojivé dotazy kladou. „Mým úkolem je studenty uklidnit. Snažím se jim vysvětlit, že škola pro brexit nehlasovala, že se o ně bude nadále starat úplně stejně, jako o kterékoli jiné děti. Jinak ale můžeme jen dodat, že musíme počkat, jak se věci vyvinou,“ popisuje.

Mark Penfold v otázce inkluzivního vzdělávání romských dětí úzce spolupracuje s řadou českých a slovenských škol. Bojí se, že jakmile se Británie ocitne mimo Evropskou unii, taková spolupráce bude nejspíš složitější.

autor: Jiří Hošek
Spustit audio