Atelier Lefeuvre-André: žonglování a akrobacie v osmi metrech krychlových

22. srpen 2017

Na festival Letní Letná zavítal francouzský soubor Atelier Lefeuvre-André. Letos diváky překvapí něčím nevídaným. V unikátním krychlovém prostoru o rozměrech 2x2x2 metry rozehraje symfonii dokonalých triků, vtipných skečů a oslnivých artistických kousků.

Soubor tvoří duo artistů – akrobat Jean-Paul Lefeuvre a žonglér Didier André, kteří se na poli nového cirkusu pohybují už téměř třicet let. V Praze se poprvé představili jako blázniví zahradníci, v dalším představení zkoumali tajemný svět erotiky a nyní přivezli na festival inscenaci Osm metrů krychlových. Její název odkazuje k velikosti prostoru, ve kterém se vše odehrává. Více se dozvíme z rozhovoru, který s oběma tvůrci natočila Marina Feltlová.

Prozraďte nám na úvod něco o vašem projektu?

DA: Jsou to dvě sóla, každé z nich má asi 45 minut, a obě vznikla v autobusu. Každé má jiné téma, stejný je pouze malý prostor. Když jeden hraje, druhý mu dělá technickou podporu, ale současně je také na scéně. Není schovaný, dochází mezi námi k interakci, snažíme se udržet vzájemný kontakt, tak jak tomu bylo v předchozích představeních.

Jakým způsobem vás ovlivnil omezený prostor? To, že se do něj musíte vejít i se svými čísly?

JL: Když jsem dostal nabídku na tento projekt, souhlasil jsem, ale neměl jsem sebemenší představu, jak to budu realizovat. Všechny akrobatické prvky, které využívám, se dělají běžně v mnohem větším prostoru. Musel jsem si vymyslet jinou techniku, jiný způsoby práce, protože některá čísla jsem tu zkrátka dělat nemohl.

A co vy, Didiere, měl jste také problém s prostorem?

DA: Já jsem svoje sólo vytvořil o rok později než Jean-Paul, takže už jsem měl představu, jak to bude vypadat. Mým tématem je starý žonglér, který v karavanu vzpomíná na svoji partnerku, která ho opustila. Zaměřuji se na žonglování a kouzla. Je to celé takové posmutnělé a nostalgické, ale také humorné.

K žonglování i k akrobatickým číslům opět využíváte každodenní předměty...

JL: Ano, z tohoto pohledu se držíme stejné linie jako v předchozích inscenacích, které jsme tu už představili. Využíváme košťata, bedýnky, zkrátka věci, které se používají v každodenním životě. To je náš styl. Pracujeme s těmito předměty dlouho a intenzivně, abychom zjistili, co všechno se z nich dá vykřesat, co jiného mohou divákům nabídnout.

Oba máte za sebou zkušenost s velkými cirkusy. Přesto nebo právě proto jste se rozhodli zaměřit na komorní, minimalistická představení. Proč?

JL: Když jsme ukončili cirkusovou školu, začali jsme pracovat pro jeden velký francouzský cirkus. Poté jsme udělali vlastní show, která byla také velká. Později jsem spolupracoval se známým souborem Que-Cir-Que, ten už byl menší, ale pořád ještě dost velký. Postupně jsem zjišťoval, že mi víc vyhovují menší rozměry, malá scénografie. Krabice, ve které vystupujeme, je zatím nejmenší. Pro mě je to pokrok, i když jde opačným směrem, od obřích rozměrů až po ty nejmenší.

SOUTĚŽ: Vyhrajte vstupenky na Letní Letnou

03688256.jpeg

Věhlasný francouzský soubor se několikrát nesmazatelně zapsal do historie Letní Letné. Nyní se po několikaleté odmlce Didier André a Jean-Paul Lefeuvre chystají znovu svést návštěvníky svými nejsilnějšími zbraněmi: humorem, nezaměnitelnou poetikou, absurditou i cirkusovým mistrovstvím. Zkuste štěstí v naší soutěži a vyhrajte vstupenky na jejich představení 8m3, které se koná tuto sobotu 26. srpna ve 20:20.

DA: Když pracujete s velkým souborem, není to tak náročné. Máte režiséra, který vám říká, co máte dělat. Když je to hodinové představení, máte v něm třeba jen jeden nebo dva výstupy. V jistém smyslu je to jednodušší, než když děláte celou show sami, kdy musíte všechno vymyslet, zkonstruovat, musí to být pestré, protože nemůžete hodinu jenom žonglovat. Musíte mít různé nápady, je to zkrátka těžší.

Hledáte inspiraci i u jiných umělců? Kritici váš projev často přirovnávají k Busteru Keatonovi nebo k poetice Beckettových her.

JL: Miluji Bustera Keatona a celé to období, kdy komici pracovali hodně se svým tělem. Když tam byly nějaké kaskadérské kousky, vždy je dělali sami. Buster Keaton dělal všechno sám a to se mi líbí. Ale nikdy jsem se tím neinspiroval. Ano, sledoval jsem jeho výstupy, ale nikdy jsem si neříkal, že bych té mohl využít nebo napodobit jeho styl.

Promítá se do vašich inscenací i vaše neumělecká minulost? Jean-Paul pracoval kdysi na farmě, Didier jako technický designér.

DA: Je jasné, že naše minulost, i když byla kratší než naše umělecká dráha, nás něčemu naučila. Jean-Paul dělal v zemědělství, na farmě, kde musel každý den tvrdě pracovat, a totéž dělá i teď v umění. Já vyráběl technické výkresy, takže jsem byl zvyklý řešit různé problémy, což dělám i ve svých představeních – přemýšlím a hledám způsob, jak něco vyřešit. Takže ano, naše minulost nás ovlivňuje.

Začíná Letní Letná. Zažijte cirkus s Českým rozhlasem Vltava Cirk On Air 26. srpna

03688266.jpeg

Doslova cirkusové hody nabízí každý rok mezinárodní festival Letní Letná, největší a nejstarší festival nového cirkusu v Čechách. V parku vyrostla šapitó s okolostojícími karavany a každý večer se z nich ozývá živý hudební doprovod světových novocirkusových představení. Na letošní 14. ročník pozvali pořadatelé soubory z různých frankofonních oblastí – Kanady, Francie i Belgie – ke kterým se připojí jedno katalánské duo. Český rozhlas Vltava se letos rozhodl zprostředkovat atmosféru festivalu skrze živé vysílání přímo z centra dění.

Míváte stále trému i po tolika letech praxe?

JL: Pro mě je to stále stejné. Někdy mi připadá, že mám větší strach teď než před třiceti lety.

DA: Je to úplně stejné jako v životě. Někdy je to dobré a nevíte proč. Jindy je to špatné a taky nevíte proč. Někdy čekáte, že to bude úspěch, a není, jindy zase, že to bude průšvih, a ono se to líbí. Jako v životě.

autoři: Marina Feltlová , Hok
Spustit audio