Analytik Josef Šlerka: Pohřeb papeže Františka? Rozloučení se Svatým otcem i politická událost
Na sobotní pohřeb papeže Františka se sjeli statisíce věřících, zástupci církví, politici, světoví lídři i média. Ta budou i nadále v nejmenším státě světa sledovat průběh konkláve. Jak se média zhostila role zprostředkovatele posledního rozloučení s papežem? A co při ceremoniálu překvapilo? Datový analytik Josef Šlerka se zamyslí i nad tím, kdo je novinář a jak influenceři mění politickou a mediální scénu, a připomene i to, jakou cestu ušla za dvacet let platforma YouTube.
„Potěšilo mě, že v širším mediálním smyslu zareagovala na smrt papeže i některá kina, která zařadila zpátky do projekce film Konkláve. Málokdo si totiž připouští, že i kinematografie je důležitá forma, která formuje naši společnost,“ upozorňuje datový analytik a vysokoškolský pedagog Josef Šlerka.
Ohlas i v ateistickém Česku
Více než to ho však zaujala míra a způsob mediálního pokrytí v zemi, která je jednou z nejateističtějších zemí na světě. „Taková míra ateismu jako u nás je snad k vidění pouze v Sasku. Přesto došlo k tomu, že i v Česku byla událost vnímána jako zcela zásadní. Zprávy o skonu papeže dominovaly veškerému zpravodajství a v podstatě šlo o zkoušku, jak o tom referovat.“
Čtěte také
Ve srovnání například se slovenskými deníky bylo totiž v českém referování o dění ve Vatikánů náboženských momentů méně. „Slováci mnohem více psali o Svatém otci než o papeži, což je samozřejmě dáno kulturními rozdíly, které si uvědomujeme jen při určitých příležitostech. Otázka je, jakým způsobem se bude zacházet s odkazem papeže Františka, až vlna smutku opadne,“ zamýšlí se Šlerka s poukazem na to, že katolická církev se nyní nacházela ve velmi nestandardní pozici.
„Papež František nastupoval v době, kdy předchozí papež odstoupil, což je něco z pohledu dějin katolické církve skandálního. Byl to rovněž papež, který nepocházel z Evropy a který svým chováním rozhodně neodpovídal klasickému obrazu papeže. Byl příslibem mnoha reforem, z nichž ale naplnil jenom části. A to všechno bude v jeho odkazu hrát roli.“
I mimo Evropu
Dění v nejmenším státě světa zároveň připomnělo, že i pohřeb papeže je politickou událostí, kde záleží na tom, kdo přijede, kde bude sedět i zda dodrží předepsaný dress code. Ikonickým se ale nestal modrý oblek Donalda Trumpa či kravata Joe Bidena, ale zejména fotografie šéfa Bílého domu s ukrajinským prezidentem Vladimirem Zelenským v bazilice svatého Petra.
Čtěte také
„Fotografie dvou státníků zachycuje zvláštní moment intimity v zákulisí a naléhavost jejich setkání v sakrálním prostředí. Ikonická nebude kvůli modrému obleku, ale kvůli kvalitě sama o sobě,“ hodnotí Šlerka.
Zároveň pohřeb podle něj upozornil i na to, co možná do jisté míry v Evropě vytěsňujeme. „Jednak to, že papež František znovu vrátil do církve důraz na religiozitu i mimoevropských zemí. A zároveň to, že agresi Ruska vůči Ukrajině vnímal možná méně naléhavě, než ji vnímá západní politika. A tím samozřejmě vytvářel poměrně ostrý kontrast k prohlášením západních politiků...,“ uzavírá analytik.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka