Akční slevy jsou podle prezidenta svazu obchodu Zdeňka Juračky spirálou smrti

23. listopad 2012
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Tisková konference Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), Zdeněk Juračka

V pátek 23. listopadu byl hostem Stáni Lekešové v magazínu Dvojky "Je jaká je" prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu České republiky Zdeněk Juračka.

Kvalita, kvalita, kvalita
Zdeněk Juračka se v oblasti obchodu pohybuje již od 60. let minulého století. Není náhodou, že byl hostem Dvojky právě v listopadu. To se totiž oceňují a předávají ceny za kvalitu českých výrobků. Jak se dívá na českého spotřebitele? Co hledá a jak nakupuje? „Já osobně jsem zastáncem kvality, což se postupně dere dopředu i u českých spotřebitelů. Často diskutuji s lidmi, kteří říkají, že Česko je odpadem Evropy. Přitom já ale znám plno obchodníků, kteří opravdu umějí nabídnout kvalitu. Žiju v Česku a vážím si českých výrobků. Sám jsem dost vybíravý a naštěstí už dnes nemusím koukat moc na cenu, takže vybírám kvalitu.“

Tisková konference Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP), Zdeněk Juračka (zleva), Karel Havlíček a Jan Taraba

Český zákaznik. Jaký je?
Je český zákazník vybíravý? „Až donedávna zrovna nepreferoval výrobce, prostě koupil to, co se mu líbilo, nebo viděl v reklamě. Dnes již je ale vybíravější a začíná být orientován na české produkty. Když se vrátím k reklamě, náš zákazník totiž reklamě překvapivě věří, a to až dvojnásobně proti zemím na západ od našich hranic. Je to samozřejmě dáno přechodem naší společnosti do tzv. raného kapitalismu. Dnes už se ale konečně lepší i vliv reklamy.“

02186047.jpeg

Slevy a akční zboží. Kupovat nebo ne?
Jak se Zdeněk Juračka dívá na slevy a různá lákadla na zákazníky v podobě akcí? „To má dvě roviny. Jsou akční ceny, které skutečně vycházejí z nákupní ceny + DPH. To je obvykle velmi dobrá nabídka. Bohužel se u nás tak rozmohly akční ceny, že jde dnes o cestu do pekel. V současnosti se více než 50% výrobků prodá pouze v akci. A obchodníci i výrobci na tom velmi tratí. Je to taková spirála smrti.
Jsou ale také ony druhé akční ceny, které jsou podvodem na zákazníky. Obchodník postupně zvedá ceny a např. po třech měsících zase zlevní, ale jen na původní cenu. Chystá se tedy na to celou dobu. K tomu vždy dodávám, že lidé si mají dávat na takovéto akce velký pozor a nejlépe je si vybrat vlastního prodejce, kterému věří a o kterém si myslí, že je solidní. Jedině tak nenaletí.“

sleva

Slevy na internetu
Velkou módou posledního roku jsou tzv. slevové portály, tedy internetové stránky, které nabízejí tzv. na jednom místě všechny aktuální slevy. „Tento druh nabídky prostě reaguje na dobu, je to módní vlna, která, jak jsem slyšel, ale už pomalu končí. Byl to dobrý business, dalo se na něm prý dobře zbohatnout. Já osobně je ale nemám moc rád.“

nakupování - obchod

Rok 2013 a zvýšení DPH
Co podle Zdeňka Juračky udělá plánované zvýšení daně z přidané hodnoty (DPH) od začátku roku 2013? „My zatím nevíme, co to s cenami udělá. Zdánlivě to vypadá, že by se navýšení o 1,7% nemělo výrazně do cen promítnout. Je to ale špatný signál pro spotřebitele. Ona pak totiž klesá spotřebitelská poptávka. Ti, co mají peníze, je už dnes začali šetřit na horší časy a ti, co jich mají málo, tak nakupují hlavně levně. To je dohromady pro českou ekonomiku špatně.“

Různá úroveň projede v Česku a v cizině. Proč?
Ač jsme v Evropské unii a najdeme u nás značky téměř všech velkých zahraničních obchodníků, stále se nedá srovnávat úroveň prodeje u nás a na západě. „Technologicky jsou, zejména supermarkety, opravdu stejně vybaveny. Bohužel se ale u nás zatím nezavedl solidnější prodej, zejména ovoce, zeleniny, pečiva či mléčných výrobků. Možná je to tím, že nemáme dokonale vyškolený personál. Já mám z rozdílnosti prodeje stejný pocit.“

Více si ale poslechněte sami v audiozáznamu rozhovoru se Stáňou Lekešovou.

autor: lup
Spustit audio