Agentura CzechTrade je drahá a neefektivní, říká viceprezident Hospodářské komory

8. únor 2016

Vládní agentura pro podporu exportu CzechTrade loni pomohla zprostředkovat obchody za 1,3 miliardy korun. Vedení agentury to považuje za velký úspěch, zatímco Hospodářská komora mluví o naprostém neúspěchu. Kdo má pravdu?

Viceprezident Hospodářské komory ČR Bořivoj Minář hodnotí působení CzechTrade jako velmi drahou a neefektivní činnost. „Z 1,3 miliardy bude možná 200 miliónů zisku, přičemž roční náklady na CzechTrade jsou několik stovek miliónů korun.“

Podle Mináře celkový měsíční objem českého exportu činí 300 miliard. CzechTrade se tedy pohybuje zhruba na půl promile celkového objemu.

Generální ředitel agentury Czech Trade Radomil Doležal oponuje, že absolutními čísly nelze jeho agenturu hodnotit.

„Naším úkolem je uvádět malé a střední firmy, které dříve neexportovaly, na zahraniční trhy. 1,3 miliardy je hodně pro firmy s desítkami zaměstnanců a tržbami v řádech desítek miliónů,“ vysvětluje Doležal.

Podle Doležala agentura nikdy nebude dosahovat desítek miliard vývozu. Hlavní roli hraje počet firem, kterým pomůže uplatnit se v zahraničí.

Úspěch CzechTrade údajně potvrzuje nedávný výzkum agentury IPSOS na vzorku 500 firem. „82 % podniků míní, že CzechTrade pomáhá firmám proniknout na zahraniční trhy,“ tvrdí Doležal.


Bořivoj Minář: Agenturu CzechTrade už nepotřebujeme, Evropská unie je čitelný trh a podnikatelé jej dobře znají.

Viceprezident Hospodářské komory Minář hodnotí spolupráci s CzechTrade tristně. „Poslední dva roky o spolupráci nelze mluvit. Spíše se předbíháme, kdo bude u podnikatelů dříve.“

Vedení obou institucí se nepodařilo dohodnout na projektech krajských exportních konferencí ani regionálních exportních míst, přestože dříve v regionech spolupracovaly.

CzechTrade a CzechInvest - zahraniční mimoevropská zastoupení
autoři: Ondřej Nováček , bum
Spustit audio