Nový občanský zákoník změnil lhůtu pro vrácení zboží do e-shopu

7. květen 2014
Poradna pro spotřebitele

Ve 14denní lhůtě nově rozhoduje datum podání na dopisu o odstoupení od smlouvy. Ne datum doručení. Jaké další změny přři nákupech na dálku občanský zákoník přinesl?

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Milí posluchači, vítejte ve druhé hodině dopoledního vysílání. Slíbila jsem vám rubriku Rodinné finance, slíbila jsem vám rady ohledně nákupů v e-shopech podle nového občanského zákoníku, a svůj slib plním včetně Tomáše Liškutína advokáta, který nám s tím přišel poradit. Hezké dopoledne.

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Hezké dopoledne.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Pane Liškutíne, povězte mi, jsou skutečně v novém občanském zákoníku zásadní změny, které bychom měli znát v případě, že na e-shopech často obchodujeme?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Ano, nový občanský zákoník přinesl několik novinek. Zejména se jedná o to, že veškeré propagační materiály prodávající jsou závazné. Jsou závaznou nabídkou, to znamená pokud se nejedná o zjevný exces například, že mobil, který se prodává v relaci 3 až 4 tisíce korun, by stál 300 nebo 400 korun, tak ta nabídka, která je na tom webu, tak už je pro spotřebitele závazná, a tu závaznost může prodávající omezit pouze tím, že tam uvede jasnou a srozumitelnou informaci o tom, že ta nabídka platí pouze do určitého data, nebo že ta nabídka není závazná a v takovém případě je závazné až potvrzení objednávky toho spotřebitele. Tato informace by na webu měla být uvedena. Další zásadní věcí je, ...

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Promiňte, nezapomeňte to, já jenom ještě k této první, vy říkáte, že veškeré tiskové materiály jsou závazné. Ale co magické slůvko od, od nějaké ceny? A co magické slovní spojení do vyprodání skladů?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Do vyprodání skladů předpokládá sám občanský zákoník, protože pokud to zboží na prodejně není, tak to plnění není možné prakticky.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A slůvko od?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Slůvko od je přípustné.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ano, takže když tam dám od 300 korun, ale zastavím se na těch 3 tisících, tak vlastně je těžké nějaký ten telefon tam za těch 300 korun bude ležet a v tu chvíli je prodejce vlastně v souladu se zákonem.

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Je to i informace pro spotřebitele. Pokud uvidí cenu 300 korun, tak ví, že tam najdu telefon za 300 korun, pokud od 300 korun, tak můžu předpokládat, že tam budou jeden telefon za 300 korun a další se budou pohybovat ve vyšších relacích. Je to i na pozornosti toho spotřebitele. Potom, když má dva takovéto katalogy, a v jednom má tu cenu uvedenou konkrétně, tak si může vybrat toho prodávajícího, kdy je to uvedeno konkrétně.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže stále platí staré dobré vždy ve střehu.

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Určitě.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A vy nám teď povězte ty další.

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Ano, právníci říkají práva náleží bdělým.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak toto myslím si je velice vhodná modifikace, kterou bychom měli mít na paměti nejenom při nákupu v e-shopech, a jaké jsou tedy ty další změny, o kterých bychom měli vědět o proti starému občanskému zákoníku?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Další významnou změnou je lhůta pro odstoupení od smlouvy. Ve chvíli, kdy si to spotřebitel zboží vyzkouší a bude vracet, tak lhůta 14denní byla dodržena až ve chvíli, kdy spotřebiteli se podařilo doručit ten dopis, to odstoupení od smlouvy prodávajícímu. Takže rozhodoval den doručení a muselo se to stihnout. Nově bude platit poštovní razítko, to znamená stačí to v té 14denní lhůtě odeslat a není podstatné, kdy se to k tomu prodávajícímu dostane. Další změna je v případě chybějícího poučení. Pokud prodávající nepoučí o lhůtě, do kdy může spotřebitel zboží vrátit a nepoučí, kde takto může udělat, tak pak se lhůta ze 14 dnů prodlužuje na rok a 14 dnů.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Ještě vlastně takové upřesnění, možná, že jenom takové shrnutí. Jsou to změny všechny, které vlastně najdeme v tom systému obchodování po internetu, jsou to změny, které spíše jakoby chrání spotřebitele, aby nemuseli být v až takovém střehu, anebo jsou to změny, které přeci jenom trošičku jako rozvazují ruce právě prodejcům?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Jsou to změny, které chrání spotřebitele ve chvílích, kdy se dostávali do těžké situace, protože jim třeba právo náleželo na vrácení kupní částky nebo na plnění za poškozené zboží, ale nemohli se ho domoci.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Když se tedy podíváme už konkrétně na to, že jsme bdělí, jsme ve střehu a máme chuť nakupovat v e-shopech, co máme udělat, jakým způsobem postupovat, abychom našli ten, kde si můžeme být jisti, že nejen to avizované zboží dostaneme, ale že ho dostaneme v dobrém stavu a že budou plněny všechny podmínky?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Z mé praxe vyplývá, že není velký rozdíl mezi nákupem v kamenné prodejně a nákupem na dálku, byť v každém člověku evokuje, že když si to fyzicky neosahal před tím, že to kupuje, tak je to něco rizikovějšího. Je ale potřeba dodržet nějaký postup. Nejlepší, co může být, jsou reference, buď vlastní, že s tím e-shopem už mám vlastně nějakou zkušenost a nebo reference z okolí. Další možností je, na internetu existují srovnávače zboží, ta neseřazovat zboží pouze podle ceny a vybírat to nejlevnější, zejména pokud nějakým významným způsobem je tam odskok té ceny od ostatních prodávajících, tak to zřejmě nebude úplně zadarmo. A další věc je, pokud nakupuji v e-shopu poprvé, zkusit si dát jméno toho e-shopu do vyhledávače internetového. V případě, že se jedná o podvodný e-shop nebo má hodně negativních zkušeností, zřejmě se tyto komentáře objeví na nějakém blogu, na nějaké diskusi nebo na nějaké společné obraně poškozených těch spotřebitelů a v dnešní době, kdy existují mapy, není ani naškodu, pokud třeba kupuju něco cennějšího a chci opravdu vědět, že existuje, podívat se, kde má ten e-shop sídlo, dát si to do mapového zobrazení na vyhledávači, a pokud je to rozbořená chatička na vesnici v Jeseníkách, tak zřejmě to úplně nebude poctivý e-shop, jako pokud se mně to objeví na snímku z nějaké ulice, kde je ta budova jasně označená názvem toho e-shopu a tak dále.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Je pravda, že to, co jste teď nastínil, pane Liškutíne, malinko zavání tím, že kdybych se oblékla, šla na metro a zajela si to někde koupit, tak to všechno bude rychlejší. Ale pravdou je, že když jednou získám tento spolehlivý e-shop, tak už pak samozřejmě toto vše se nemusí opakovat a pak už mohu využívat jeho služeb. My se za malou chvíli dostaneme k samotnému průběhu obchodu, k možnostem vrátit zakoupené zboží i lhůtě pro vrácení zboží, jeho možnosti snížit vracenou kupní částku a tak dále, ale přece jenom bychom chtěli dát především přednost vašim konkrétním dotazům, proto nám můžete telefonovat na 221552525 nebo 2424, také můžete mailovat na jejakaje@rozhlas.cz a nebo pošlete SMSku ve tvaru R2 JEJKAJE text vašeho zvídavého dotazu, a to na číslo 9077704.

/ Písnička /

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Posluchači milí, číslo k nám do studia je 221552525 nebo 2424 a vytočte ho v tom případě, že máte dotaz týkající se nákupu v e-shopech a novot, které se týkají nového občanského zákoníku. Pan magistr Tomáš Liškutín, advokát je hostem a dobrým rádcem v oblasti právě těchto nákupů. Pane Liškutíne, jak v tuto chvíli ponovu, ale vlastně v podstatě po staronovu probíhá ten obchod na e-shopu, co nás čeká, co nás nemine?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Jak jsme zmínili, nákup na e-shopu probíhá dvojím způsobem ohledně objednání, buď samotný e-shop je návrhem nabídky, a to když spotřebitel odešle objednávku, je už uzavřena kupní smlouva. Některé e-shopy to mají tak, že web má pouze informativní charakter, objednávka spotřebitele je závazná a až jeho potvrzením vzniká ta kupní smlouva, a v té chvíli se začíná dodávat.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tomáši Liškutíne, promiňte, přerušuji vás neslušně, ale to jenom proto, abych slušně zvedla telefon našeho posluchače. Takže vás poprosím, vemte si sluchátka a vás, milí posluchači, vyzývám, ptejte se, dobrý den. Hola, ano, můžete, povídejte.

osoba
--------------------
Dobrý den. Buďte tak laskavá, já bych se chtěla zeptat vašeho hosta, jestli je přípustné, když vám firma, teda společnost pošle detailní, to znamená ukázku zboží, které vám zašle, cenu, materiál, z kterého je vyroben a k tomu vám ještě pošle další věc, kterou jste si prakticky neobjednala, anonymně, protože oni vám řeknou zaškrtněte něco a tak dále, ale vy objednáváte vlastně anonymní věc, která vám vůbec nebyla představená, ukázaná, co se týče ceny, vzhledu, materiálu a tak dále a v paragrafu 1838 je prý taková zmínka, že takzvané nevyžádané zboží, nevyžádané plnění vás vůbec neopravňuje k tomu, abyste to dotyčné zboží anonymní vrátila, jak, co je na tom pravdy nebo jak tomu mám rozumět?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Rozumím té otázce. Tady to ustanovení, které jste zmínila, chrání spotřebitele před nevyžádaným plněním, to znamená, pokud to plnění nebylo vyžádáno, tak si spotřebitel to plnění může ponechat, nemusí ho zaplatit, může ho darovat, může ho zničit, nemusí ho tomu prodávajícímu vracet a nemusí platit ani žádnou přiloženou složenku, kde se obvykle objevuje částka za takzvané poštovné a balné, která je často ve výši ceny toho výrobku, a ta cena je někdy i přemrštěná. Nicméně vy jste zmínila, že jste si něco objednala.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A to bylo zřejmě součástí toho balíčku.

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Že jste někde něco zaškrtla, to už není úplně nevyžádané plnění, protože byť vám to nebylo předvedeno, tak jste to zaškrtla. Pokud to byl prodej na dálku, tak právě proto občanský zákoník stanoví 14denní lhůtu, během které si to zboží můžete vyzkoušet, nikoliv však používat, nemůže to být půjčovna, a bez udání důvodů, bez stanovení dalších podmínek a bez vyžadování jakékoliv sankce takové zboží můžete vrátit, pokud vám nevyhovuje, to znamená pokud jste si jisti, že to je neobjednané plnění, pak nemusíte tomu prodávajícímu nic plnit, pokud však se jedná o plnění, které jste si objednala, přestože vám nebylo nějakým způsobem jasným prezentováno, nebyly uvedeny jeho vlastnosti a tak dále, tak proto je tam pro spotřebitele lhůta na 14denní vyzkoušení.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Takže toto je asi vyčerpávající odpověď týkající se takových těch nevyžádaných zásilek a nebo zboží, které chceme vrátit. Zvedám další telefon, ptám se kdo tam a jakou máte otázku, dobrý den.

osoba
--------------------
Dobrý den, tady je Božena z Mostu. A já mám jednu otázku, přes internet jsme si objednali počítač, úplně super, všechno strašně rychlý, všechno fungovalo v pořádku, jenomže po nějaký době došlo k tomu, že ten počítač zkolaboval dvakrát za sebou, takže vlastně trvalo to asi půl roku, co fungoval, a po půl roce, tak jsme ho zabalili, odvezli jsme ho zpátky. Na konci těch 30 dnů, de facto v pátek, v pondělí to mělo končit, ten 30. den, tak v pátek nám zavolali, že si pro to můžeme přijít, že je to vyřízený. Já jsem počítač vyzvedla, ale bohužel nebyl tam zdroj, nebyly tam kabely, kterými by se to dalo připojit k síti, takže se de facto nedal vyzkoušet, a protože jsme ho teda potřebovali, tak jsem koupila náhradní zdroj, který mi slíbili, že když mi ten původní přijde, tak ho budu moct vrátit. No, a uteklo už dalších 14 dnů, ten původní zdroj zatím nepřišel a já se teď ptám, jestli vlastně ta reklamace byla vyřízená tak, jak by měla být správně, když mi vlastně polovička těch komponentů nedorazila v tý reklamační lhůtě.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A on funguje ten počítač, ještě se pro jistotu ptám?

osoba
--------------------
No, ten počítač byl úplně ve stejném stavu, v jakým jsme ho tam dali. Takže já vůbec ani, já pochybuju o tom, že se tomu někdo věnoval. Oni nám řekli, že tam bylo provedený tovární nastavení, ale představovala jsem si to, že to bude vypadat jinak a jako byla jsem z toho strašně zklamaná. Říkám, e-shop fungoval úplně super, ale co se týče tý reklamace, tak se 14 dnů dohadujeme, jestli nám ten zdroj pošlou nebo nepošlou a navíc ještě ten počítač je poškrábaný víc než jsme ho tam vlastně dodali.

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Rozumím. Začněme tedy tou poslední poznámkou ohledně toho poškození. V případě, že to jeví známky většího opotřebení nebo poškození, než když jste to do té reklamace dávali, tak je to potřeba tomu prodávajícímu vytknout hned při předávání toho výrobku a zaznačit to třeba ve formuláři o vyřízení reklamace, protože následně už byste se dostala do situace, kdy v tuto chvíli neprokážete, jestli se to poškrábalo v tom servisu a nebo na cestě domů. Nicméně vrátím se k meritu věci, tedy základní otázce, zda ta reklamace byla nebo nebyla řádně vyřízena. Podle těch informací, které jste uvedla, tak mám zato, že reklamace řádně vyřízena nebyla, protože v těch 30 dnech prodávající musí odstranit tu vadu a předat vám kompletní výrobek zpátky tak, abyste ho jako bezvadný mohla užívat. V případě, že to nesplnil, tak je možnost obrátit se na soudního znalce, který ten notebook posoudí a v případě, že posudek vyzní ve váš prospěch, tak by vám prodávající následně měl vyhovět, a to včetně proplacení toho znaleckého posudku. V tomto případě akorát doporučuji znalecký posudek si nechat doma, prodávajícímu donést pouze kopii a nechat si zaznačit tu skutečnost, že jste mu ten znalecký posudek předala v tom opakovaném reklamačním protokolu, protože se v praxi stalo, že pokud si takto spotřebitel nechal udělat úspěšný znalecký posudek, tak prodávající následně ten posudek zapřel a vrátil pouze tu původní kupní cenu.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tak, opět to vyznívá jako nesmírné ulehčení života, ale v každém případě přesně toto se nám může stát při jakémkoliv nákupu ať už v e-shopu nebo v obchodě kamenném. Ještě bych přece jenom se vrátila k tomu, kde vy jste říkal jak vypadá ten průběh toho obchodu, přerušila jsem vás vzhledem k dotazům posluchačů, tak vás poprosím, abyste nám ještě vysvětlil, jakým způsobem právě můžeme postupovat v případě, že nám třeba zboží nedorazí včas, tím pádem třeba mineme dohodnutý termín a pro nás je to poměrně klíčové, protože jsme třeba to zboží chtěli darovat, jsou tady Vánoce, jsou tady narozeniny a tak dále, co máme dělat v tomhle případě?

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Takže pokud ten e-shop překročí lhůtu, která vám vyhovuje k nákupu toho zboží, tak odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní od převzetí zboží je bez udání důvodu, to znamená vy můžete uvést jakýkoliv důvod například, že to zboží z vašeho pohledu přišlo moc pozdě nebo nemusíte uvádět žádný důvod a prodávající nemůže takové odstoupení od smlouvy žádným způsobem rozporovat, musí vám vyhovět a pokud to zboží nejeví známky používání, tak vám vrátit kupní částku, nejlevnější způsob přepravného od něj k vám. K vaší tíži půjde pouze to poštovné, když to posíláte tomu e-shopu zpátky.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
Tomáši Liškutíne, já vám moc děkuji za dobré rady všem vášnivým nakupovatelům po internetu a nechám na vašem zvážení, zdali se tomuto tématu ještě budeme věnovat za 14 dní, kdy se opět uvidíme. Díky moc.

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Dobře, rádo se stalo, pěkný den posluchačům.

Martina KOCIÁNOVÁ, moderátorka
--------------------
A samozřejmě pokud máte jakékoliv dotazy, milí posluchači, tak Tomáš Liškutín je ochoten, a proto mu je všechny přepošlu a vám individuálně odpoví ať chce nebo ne. Děkuju.

Tomáš LIŠKUTÍN, advokát
--------------------
Děkuju, na shledanou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

Spustit audio