Nikdy neměnila názor podle doby nebo Karla Čapka. Osudové ženy: tvrdohlavá Olga Scheinpflugová

24. únor 2024

V dětství se s útrapami vypořádávala vytvářením snových světů. V dospělosti skončila na antidepresivech. Přečkala odpor Čapkovy matky, přežila nátlak nacistů. S nadanou herečkou, spisovatelkou a dramatičkou, kterou si lidé pamatují jen jako ženu Karla Čapka, se život nemazlil. V dokudramatu účinkují Veronika Gajerová, Martin Myšička a Aleš Procházka. Hovoří historička umění Michaela Košťálová.

Host: historička umění Michaela Košťálová
Účinkují: Veronika Gajerová, Martin Myšička a Aleš Procházka
Připravili: Magda Wdowyczynová, Hynek Pekárek
Hudba: Antonín Schindler
Režie: Michal Bureš
Premiéra: 20. 7. 2019

Za každých okolností si zachovávala čest a hrdost. V mravních otázkách nikdy nedělala kompromisy. „Olga Scheinpflugová si šla za svým. Neměnila názor podle toho, jak jí to určovala doba nebo jak by to chtěl i Karel Čapek. Prostě byla tvrdohlavá. Nezůstala ve stínu Karla Čapka. Byli rovnocennými partnery,“ říká historička umění Michaela Košťálová.

Kdo ti řekl, blázne, že tvá cesta nemá mít co nejvíc oklik a ošemetných srázů?! Snad se nikdy nedočkáš cíle v tomto krvavém údolí. Ale jdi, jdi a plahoč se, jako bys jej měl neustále před očima. Jen tak nemůžeš zeslábnout a klesnout!
Olga Scheinpflugová

Kruté dětství

Přitom měla velmi pohnutý život. První tragédie ji potkala už v osmi letech (1910), když jí zemřela matka. „Od té doby se datují i její kardiologické obtíže, které ji dohnaly na konci života,“ připomíná Košťálová. Dalším zlomem byla první světová válka, se kterou se vyrovnávala svérázně.

Začala si vytvářet snové světy. A to jak v básních, tak na pomyslném jevišti. Už tehdy začala hrát divadlo, i když jen v duchu. Později brala hodiny herectví u tehdejší hvězdy Marie Hübnerové. V necelých 18 letech (1920) získala první angažmá v pražském Švandově divadle.

Čapkova matka ji nechtěla

Olga Scheinpflugová 30.léta

Tehdy také potkala svého osudového muže, o 12 let staršího Karla Čapka, s nímž pak žila dalších 19 let. Rozuměli si. Navzájem se inspirovali. Ona například v roce 1936 vymyslela základ hry Matka, kterou manželovi úplně přenechala. Ale ani tento partnerský život nebyl jednoduchý.

Čapek měl vetché zdraví. Po prodělané dětské spále se u něj projevil „revmatismus obratlových kloubů“. Lékaři mu žádné manželství nedoporučovali. A jeho matka brojila i přímo proti Olze. „Čapek svou matku opravdu poslouchal. S Olgou tak léta žil jen jako partner, a ne manžel,“ vysvětluje historička.

Život na antidepresivech

„Ale když si přečtete jejich dopisy, je z nich opravdu cítit, jak byl do Olgy zamilovaný.“ Vzali se až po 15letém vztahu v roce 1935. Bohužel jen na tři roky. Karel v prosinci 1938 zemřel a Olga se po jeho smrti nervově zhroutila. Nějaký čas pobývala v sanatoriu u Dobříše.

„Měla s sebou Čapkovy fotografie, které jí lékař nakonec vzal. Otupoval ji injekcemi s antidepresivy, přidaly se i potíže se srdcem. Celé to trvalo dva roky.“ A pak přišla okupace. Jako vdova po politicky aktivním Čapkovi byla ostře sledována (nejen) nacisty.

Osudová Matka

V roce 1944 jí zakázali hrát. Na prknech Národního divadla ale nakonec přece jen odehrála na 130 rolí (1929−1968). Třeba v inscenacích Zločin a trest, Smutek sluší Elektře, Macbeth, Tři sestry nebo Višňový sad. Své postavy hrála civilně, patos jí byl cizí.

Velký úspěch slavila i v rozhlase, třeba jako Maddy Rooneyová ze hry Samuela Becketta Všichni, kdož padají ). Její úplně poslední byla hra Matka. Přímo na jevišti dostala srdeční záchvat a o pár dní později, v dubnu 1968, zemřela. Bylo jí 66 let.

autor: Magda Wdowyczynová
Spustit audio

Související