Meteor o příčině homosexuality, klíšťatech z dob dinosaurů, snech ještěrek a geologické píšťale

3. listopad 2018

• 01:08 K čemu potřebuje geolog píšťalu?
  • 09:56 Alzheimerův popis demence
  • 14:40 O čem sní ještěrky?
  • 24:40 Objevena příčina homosexuality
  • 35:47 Pila klíšťata krev už dinosaurům?
  • 42:00 Jak voda zničila sen o kolonii

K čemu potřebuje geolog píšťalu?

Proč hraje hydrogeolog Zbyněk Hrkal na píšťalu?

Jistě, i vědec má plné právo ve volném čase hrát na některý z hudebních nástrojů. Píšťala hydrogeologa Zbyňka Hrkala, ale hudebním nástrojem vůbec není, a to přesto, že na ní pískat jde. Jde o vědecký měřící přístroj. Když geolog stojící na povrchu zem v terénu dokončí pokusný vrt, snaží se zjistit, jak hluboko je podzemní voda. Úzkým vrtem se píšťala snadno protáhne. Pokud je zavěšena na provázku se stupnicí, ukáže hloubku vody v metrech. Jak přesně píšťala funguje, zjistíte na začátku Meteoru.

Alzheimerův popis demence

demence

Zapomínat je lidské. Pokud se to ale ve vyšším věku začne zhoršovat, je třeba mít se na pozoru. Pojem Alzheimerova choroba, zná každý. Málokdo ví, jak to měl Alois Alzheimer těžké, když jako první zveřejnil její popis. Stalo se to přesně před 112 lety – 3. listopadu 1906.  Stejnou chorobu navíc jen pár týdnů poté popsal i jiný psychiatr působící v Praze. Ten se však slávy nedočkal. Více v našem cyklu Stalo se tento den.

O čem sní ještěrky?

Sny se zdají lidem, a dokonce i ptákům. Obě tyto skupiny obratlovců mají společné předky v plazech. Vyvstává logická otázka: mají sny i hadi, želvy nebo ještěrky? Vědci před dvěma roky potvrdili sny u agamy vousaté a teď aktuálně zkoumali i jihoamerického plaza jménem teju červený. Jak to dopadlo přiblížil biolog Jaroslav Petr. Mimochodem teju červeného můžete na vlastní oči pozorovat třeba v Brněnské zoologické zahradě.

Objevena příčina homosexuality!

Bude se očkovat proti mužské homosexualitě?

Mužská homosexualita provází lidstvo celou historií. Přístup k ní se dramaticky měnil. Za babylónské říše za to hrozila kastrace. Naopak velmi tolerantní byly ve starověkém Egyptě nebo v Řecku. Příchod křesťanství naproti tomu znamenal zvrat a tvrdé potírání homosexuality. Teprve roku 1961 v Československu přestal být homosexuální styk kriminálním činem. Změnil se i pohled na příčinu. Nejprve to bylo považováno prostě jen za nevhodné chování z vůle člověka. Zhruba od 3. čtvrtiny 19. století až do roku 1973 za duševní chorobu. Teď máme rok 2018 a vědci konečně hlásí, že znají pravou příčinu!

Pila klíšťata krev už dinosaurům?

Klíště

Z jantaru se dá získat nejen krásný šperk, ale i krásný objev. Tato fosilizovaná pryskyřice stromů dokázala uchovat klíšťata, který pila krev už dinosaurům! Znamená to, že klíšťata vysávají teplomilné živočichy alespoň 100 milionů let, jsou odolná a jen tak se jich nezbavíme. Jaké dinosaury klíšťata trápila, prozradil v Meteoru Vladimír Socha.

Jak voda zničila sen o kolonii

Africká kolonie

Afrika byla v 19. století doslova rozparcelována zejména mezi Anglii a Francii. Ostatní evropské země paběrkovaly. Německo se rozhodlo, že to změní, zvýší svoji roli na černím kontinentu a rozšíří své kolonie. Smělý plán vypadal slibně, ale bohužel pro Německo narazil na nečekaný odpor – na vodu. Obyčejná voda dokázala expanzi zastavit. Co přesně se dělo, můžete slyšet v  četbě  Tomáše Töpfera z knihy hydrogeologa Zbyňka Hrkala Voda včera, dnes a zítra (Mladá fronta 2018).