Josef Šlerka: Politické strany musí nazdobit nevěstu

12. srpen 2021

Politické strany se snaží před volbami přilákat potenciální voliče a udržet už rozhodnuté. Pro politický marketing využívají i sociální sítě, které jim k tomu nabízejí ideální prostor. I o tom hovoří datový analytik Josef Šlerka.

Čtěte také

Oproti běžnému marketingu má ten politický podle Josefa Šlerky svá specifika. „Politické strany musejí svým potenciálním voličům říct, co chtějí. Musí, jak se říká, nazdobit nevěstu. Potřebují přesvědčit lidi, aby šli vůbec volit.“

Výzkumy podle Šlerky ukazují, že existuje velké procento voličů, kteří jsou nerozhodnutí, neví komu svůj hlas hodí a dokonce ani neví, jestli půjdou volit. „Facebook umožňuje vytvářet pozitivní vazbu, dávat o sobě vědět,“ popisuje Šlerka v pořadu Jak to vidí…

Transparentnější Facebook

Jak velkou roli tedy sehrávají reklamy politických stran na Facebooku a sociálních sítích vůbec? Facebook podle Šlerky v České republice reportuje asi 5,5 milionu aktivních uživatelů. Na základě předešlé kritiky ohledně negativních zásahů třetích stran do reklamních kampaní, například po volbě tehdejšího amerického prezidenta Donalda Trumpa, zareagoval a snažil se proces udělat transparentnější.

Podle datového analytika a odborníka na sociální sítě Josefa Šlerky k tomu Facebook využívá například Ad Library, ve které jsou mimo jiné dostupné všechny reklamy, které na Facebooku v dané zemi běžely, a které jsou registrovány jako reklamy, které se týkají politiky a sociální problematiky. „Tento datový zdroj je otevřený, je to něco, po čem může každý sáhnout, může se tam podívat.“

Politické rozehřívání

Právě například z tohoto zdroje Josef Šlerka vycházel při analýze politické reklamy, která je publikovaná na serveru Investigace.cz. Aktuální volební kampaň politických stran před podzimními parlamentními volbami je podle Šlerky teprve na svém počátku. „Vzhledem k tomu, že kampaň vrcholí zhruba poslední měsíc, ale spíš deset až čtrnáct dnů před volbami, tak nás to velké ještě čeká.“

Šlerka také doplňuje, že z výzkumného pohledu je to dobrá zpráva. Dosavadní výzkumy totiž ukazují výchozí situaci a ukazují i to, co se děje právě nyní. „Data jsou uložená ve Facebooku zhruba dva roky zpátky, takže to bývá zajímavá jízda časem, když se člověk podívá, co strany inzerovaly před dvěma lety a co inzerují dnes.“

Další témata rozhovoru: Na jaké uživatele se reklamy politických stran zaměřují; jak se jim to daří; kolik placená prezentace vlastně stojí.

autoři: Jan Burda , cpk
Spustit audio

Související